30.01.2020

Tie menestyvään verkkokauppaan osa 2: 4 ideaa verkkokaupan jatkokehitykseen

Edellisessä osassa pääsitte pureutumaan menestyvien verkkokauppiaiden salaisuuteen: heidän digitaalisen kauppapaikkansa menestyksellisyys on tulosta pitkäkestoisesta jatkokehityksestä ja useista trendikkäimmistä ominaisuuksista. Mutta, miten verkkokauppaa sitten voisi lähteä edistämään? Mitä nämä uudet toiminnallisuudet voisivat olla? Esittelemme teille neljä kehitysideaa, joiden toteuttaminen onnistuu pienelläkin budjetilla.
T_PLACEHOLDER_IMAGE

Tietoa. Tietoa. Tietoa. 

Tie verkkokaupan jatkokehitykseen voi alkaa montaa eri polkua pitkin. Ensimmäisiä askeleita voi olla asiakkaan ostopolun tarkastelu: millaisia päätöksiä asiakas tekee polullaan, tai mikä motivoi häntä tekemään ostoksen? Toisena vaihtoehtona voidaan perehtyä kilpailevien verkkokauppojen ominaisuuksiin: mitä maksutapoja he tarjoavat asiakkailleen, entä millaisia markkinointikikkoja heillä on hihassaan? Kolmas keino on kääntää katse oman verkkokaupan tilastoihin: mitä sivujen kautta kerätty data kertoo kuluttajakäyttäytymisestä?  

Kaikki nämä ja monet muut lähtökohdat toimivat oivina keinoina lähteä verkkokaupan jatkokehityksessä liikkeelle. Pääasia on, että polku alkaa tietoon perustuvista päätöksistä ja kehitysideoista.  

 

4 ideaa verkkokaupan menestyksellisyyden tehostamiseen 

 

1. Dataa kannattaa hyödyntää 

Millainen on asiakkaidenne ostopolku tyypillisesti? Mitkä ovat verkkokauppanne etsityimmät tuotteet? Monta asiakasta teillä käy viikon aikana? Entä mikä on ostoskorin hylkäysprosentti? Sanomattakin analytiikka ja data kertovat runsaasti rahanarvoista tietoa verkkokaupastanne ja asiakkaidenne ostokäyttäytymisestä. Tätä tietoa hyödyntämällä voitte löytää digitaalisen kauppapaikanne rempattavat paikat kustannustehokkaasti – esimerkiksi vaativia, aikaa vieviä kuluttajakyselyitä tarvitsee harvemmin tehdä. 

Nykyisin monet verkkotyökalut auttavat yrityksiä keräämään arvokasta dataa niin kuluttajien ostokäyttäytymisestä, verkkopalvelun tavoittavuudesta kuin sen kehityskohteista. Esimerkiksi Google Analytics on maailmanlaajuisesti suosittu työkalu kuluttajakäyttäytymisen tarkasteluun omassa verkkopalvelussa.  

 

2. Toimiihan teillä verkkomaksaminen? 

Suomalaiset ovat ahkeraa verkkomaksamisen kansaa, eikä innostukselle näy loppua. Paytrail by nets:n tekemän tutkimuksen (PDF) mukaan vuonna 2019 peräti 68 prosenttia kuluttajista suosi erityisesti verkkopankkia maksutapanaan. Verkkopankkia seuraa tiiviisti 61 prosentilla korttimaksaminen, jota pidetään samalla turvallisimpana tapana maksaa verkossa.  

Verkkomaksamisen mahdollisuudet ovat kuitenkin loputtomat: verkkopankkien ja korttien ohella kuluttajat ovat aktiivisia PayPalin, MobilePayn, osamaksujen ja monien muiden maksutapojen hyödyntäjiä. Ehkä olet saattanutkin huomata, että menestyvät verkkokauppiaat tarjoavat sivuillaan laajan maksutapavalikoiman, josta kuluttaja voi valita itselleen mieluisimman tavan maksaa ostoksensa joko verkossa tai laskulla.  

Viesti onkin selvä: verkkomaksaminen on tullut jäädäkseen, ja erilaisten maksutapojen tarjoaminen asiakkaallenne on avain liiketoiminnan tehostamiseen verkossa. Nyt jos koskaan on siis aika varmistaa verkkomaksamisen mahdollisuus digitaalisessa kauppapaikassanne, ja ratsastaa kehityksen aallonharjalla!

3. Mobiiliystävällisyys on jatkossakin avainasemassa 

Yhä useampi kuluttaja etsii tietoa tuotteista, vertailee tuotteita ja hintoja ja tekee ostoksia verkossa mobiilisti. Mobiililaitteiden käyttö on tänä päivänä lyömässä läpi helppokäyttöisyytensä takia, sillä niitä voi käyttää missä ja milloin vain. Vaikkapa kotisohvalta shoppailu samaan aikaan useassa eri kaupassa onkin ajankäytöllisesti tehokkaampaa ja vaivattomampaa kuin asiointi yhdessä kivijalkaliikkeessä kerrallaan. Business Insider ennustaakin, että vuonna 2020 mobiiliostosten määrä on peräti 45% kaikista verkossa tehdyistä ja maksetuista ostoksista.  

Tiesithän, että maksaminen mobiilin kautta on myös nousukiidossa shoppailun ja tilaamisen ohella? Siksipä hyvän ostokokemuksen tukeminen myös mobiiliversiossa on trendikkäällä verkkokauppiaalla oltava hallinnassa. Esimerkiksi Postnordin tilastojen (PDF) mukaan vuonna 2019 mobiililla tehtyjen verkko-ostosten osuus oli 50%. 

Mobiiliostamisen ja -selaamisen suosio kuluttajien keskuudessa on syy myös sille, miksi me atFlow’lla toteutamme kaikki verkkopalvelumme mobiiliystävällisiksi. Kehitystyölle on kuitenkin aina varaa. Mitä verkkokaupan ominaisuuksia kannattaisi tuoda enemmän mobiilinäkymässä esille? Ovatko vaikkapa tuotekategoriat asiakkaillenne selkeät ja nopeasti navigoitavissa? Kannattaisiko verkkokauppaa jatkossa jatkokehittää mobiilikäyttäjät edellä? Vastauksia näihin jatkokehitysideoihin voidaan löytää teidän verkkokauppanne keräämästä datasta asiakkaidenne ostokäyttäytymisestä sivuilla. 

 

4. Lisäarvoa tuovat tuotekuvaukset ja monipuoliset hakuvaihtoehdot haltuun 

Tänä päivänä huolella tehdyt, uniikit tuotekuvaukset ja kuvat ovat tärkeitä kaupankäyntiä edistäviä elementtejä verkkokaupassa. Ne antavat asiakkaallenne lisäarvoa ostospäätöstä tehdessä. Koska asiakas ei pääse itse pyörittelemään tuotetta käsissään, kaipaavat he entistä monipuolisemman tuotekuvauksen jokaista taskumäärää ja värivaihtoehtoa myöten. Sen lisäksi että tuotekuvaukset tarjoavat tietoa, ne myös parantava 

Lisäarvoa tuovien tuotekuvausten lisäksi tuotteiden monipuoliseen hakemiseen ja helppoon löydettävyyteen kannattaa satsata! Selkeät tuotekategorisoinnit, avainsanat, hakeminen tuotteen ominaisuuksien perusteella ja monet muut räätälöitävät suodattimet tukevat asiakkaan hyvää ostokokemusta. Vaivaton tuotteiden selaus edesauttaakin siinä, että asiakkaan ostoskori täyttyy nopeasti.    

Myös yritysten välisessä kaupankäynnissä tuotteiden ja palveluiden houkutteleva esittelytapa on avainasemassa. Muun muassa markkinointitutkimuksiin erikoistunut Forrester kertoo, että jopa 74 prosenttia B2B-asiakkaista tekee ostopäätöksen jo verkossa ennen kivijalkaan suunnistusta. 

 

Tuumasta toimeen 

Verkkokaupan jatkokehitykseen kannattaa lähteä rohkein mielin – huolenpito sen nykyaikaisuudesta on pitkälle kantava investointi, joka tukee yrityksenne liiketoimintaa, menestyksellisyyttä ja arvoa verkossa myös asiakkaidenne silmissä. Pienetkin askeleet kohti modernia, asiakkaiden tarpeet huomioivaa verkkokauppaa voivat tehdä ihmeitä digitaalisen kauppapaikkanne tuloksellisuudelle! 

 

Kiinnostuitko kuulemaan aiheesta lisää? 

Haluisitko sinäkin saada yrityksenne osaksi verkossa menestyvien kauppiaiden porukkaa? Me atFlow’lla neuvomme ja autamme teitä tavoitteen toteuttamisessa! Ota rohkeasti asiantuntijaamme yhteyttä, neuvomme sinua mielellämme verkkokauppaanne liittyvissä kehitystarpeissa ja -mahdollisuuksissa. 

 

Lue myös aikaisemmat blogimme aiheesta: 

Tie menestyvään verkkokauppaan osa 1: Miksi verkkokauppaa on kehitettävä?  

Verkkokaupan menestyksen mittarit: mitä jos tulosta ei synny?

  

Oletko vasta perustamassa verkkokauppaa? Ehdotamme sinulle vinkkisarjaamme aiheesta: 

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 1: tarpeet ja tavoitteet 

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 2: verkkokauppa-alustan valinta 

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 3: verkkokaupan toteutus 

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 4: mitä kustannuksia verkkokaupan perustamisesta syntyy 

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 5: verkkokaupan ulkoasu 

 

Pysy myös kuulolla, sillä meillä on tulossa lisää blogikirjoituksia, joissa tarkempana aiheena verkkokaupan perustaminen vuonna 2020!