24.03.2017

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 4: mitä kustannuksia verkkokaupan perustamisesta syntyy

Kuinka paljonko verkkokaupan perustaminen maksaa? Siihen ei ole yhtä oikeaa vastausta, koska verkkokaupan toteutuksen hinta riippuu verkkokaupan laajuudesta ja halutuista ominaisuuksista.

Kun olet aloittava verkkokauppias, verkkokaupan perustamisen suurimmat kustannukset muodostuvat ensin kaupan rakentamisesta ja käyttöönotosta. Käytännössä kustannukset riippuvat siis siitä minkä verkkokauppaohjelmiston valitset ja miten yksilölliseksi verkkokaupan ulkoasu suunnitellaan. Muita kustannuksia voi aiheutua mm. ohjelmiston- ja verkkotunnusten vuosimaksuista, ylläpidosta, tukipalveluista, SSL-sertifikaatista, kaupan kieliversioista, palvelintilan käytöstä ja siitä minkälaisia maksuliikenne- ja toimitussopimuksia teet. Myös varastonhankinta sitoo pääomaa.


Verkkokauppaohjelmistoja on markkinoilla saatavilla eri hinnoitteluvaihtoehdoilla – esimerkiksi meillä atFlow’lla asiakkaamme maksavat verkkokaupan perustamisen alkuvaiheessa käyttöönottomaksun ja kiinteää kuukausihintaa. Jos sinulla on omaa osaamista ja haluat itse kehittää verkkokauppaasi, niin ilmainen avoimen lähdekoodin ratkaisu voi olla sinulle yksi vaihtoehto.


Huomioithan sen, että verkkokaupan tekniikkaa ja ominaisuuksia täytyy kehittää ja päivittää, joten kannattaa varautua myös ylläpito- ja tukipalvelukustannuksiin. Jos päädyt kertamaksulliseen ohjelmistoon, sinun pitää tilata tarvittavat muutostyöt erikseen. Kuukausimaksullisissa verkkokauppa-alustoissa ominaisuudet kehittyvät yleensä automaattisesti sitä mukaa, kun alustan kehittäjät vievät verkkokauppaohjelmistoa eteenpäin. Avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin voit ostaa teknistä apua sekä lisäosia ulkopuoliselta palveluntarjoajalta.


Haluat varmasti että kauppasi erottuu muista verkkokaupoista, joten verkkokaupan ulkoasun ja käyttöliittymän suunnitteluun kannattaa varata resursseja. Viimeistelty ulkoasu ja toimiva verkkokaupan rakenne ovat ehkä tärkeimpiä asioita menestyvän verkkokaupan rakentamisessa.


Valitsetpa sitten avoimen lähdekoodiin perustuvan tai valmiin verkkokauppa-alustan, on sinun hyvä tiedostaa että saadaksesi sekä teknisesti että visuaalisesti toimivan verkkokaupan, tarvitset kauppaasi räätälöintiä. Kaupan ilmeen pitää olla yrityksesi yleisilmeen mukainen ja tarvittavia ominaisuuksia tulisi jatkuvasti testata ja kehittää.


Meillä atFlow’lla on käytössä selkeä hinnoittelumalli ja kaikki verkkokauppaan liittyvät kustannukset tuodaan esille jo tarjousvaiheessa.


Lue myös aiemmat osat

Osa 3: verkkokaupan toteutus

Osa 2: verkkokauppa-alustan valinta

Osa 1: tarpeet ja tavoitteet

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä

Joonas Karvinen
Joonas Karvinen
Myyntipäällikkö