16.03.2017

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 3: verkkokaupan toteutus

Joko olet tutustunut markkinoilla oleviin verkkokaupan toteuttajiin. Nyt on hyvä hetki kartoittaa sitä kuka verkkokauppasi tekee.
T_PLACEHOLDER_IMAGE

Haluatko ostaa verkkokauppasi valmiina palveluna vai teettää tarpeitasi vastaavan räätälöidyn ohjelmiston? Tarjolla on paljon hyviä verkkokauppatoimittajia, ja vaihtoehtona on myös se, että teet verkkokaupan itse.


Jos haluat tehdä verkkokaupan itse, niin voit valita omiin tarpeisiin sopivan verkkokauppa-alustan ja tehdä juuri sellaisen kaupan kuin osaat tai haluat. Riskinä kuitenkin on se, että jos et jaksa tai halua perehtyä asioihin kunnolla, niin sinulta jää helposti huomaamatta sellaisia asioita joiden takia verkkokauppasi käytettävyys ja myös liiketoimintasi kärsivät.


Verkkokauppaohjelmiston ja ulkoasun asennus vaatii koodausosaamista. Jos sinulta ei niitä taitoja löydy, voit miettiä haluaisitko sittenkin ottaa käyttöön jonkin avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustan ja palkata osaavan verkkokaupan tekijän tekemään verkkokaupan sinulle valmiiksi. Tällöin on toteuttajan tehtävä huolehtia verkkokaupan ulkoasusta, toiminnoista ja integraatioista, ja usein tuotteiden ja sisällön lisääminen verkkokauppaan jää itse kauppiaan tehtäväksi.


Toimivan ja uskottavan verkkokaupan voi teettää myös kokonaan valmiiksi, jolloin toteuttaja tekee kaupassa kaiken. Toteutus on ammattimainen, ja järjestelmätoimittaja pitää huolta päivitys- ja huoltotoimenpiteistä. Valmiin verkkokaupan tilaaminen on usein arvokkain ratkaisu, mutta me suosittelemme, että jos verkkokauppasi on sinulle aidosti liiketoimintaa ja tulosta tekevä kanava, kannattaa verkkokaupan perustamiseen panostaa ja antaa alan asiantuntijoiden huolehtia kaupan toteutuksesta.


Me atFlow Oy:ssä teemme verkkokauppoja sekä omalla alustallamme Dataflow eCommercella että avoimen lähdekoodin alustoilla. Annamme mielellämme tukea sinulle sopivan verkkokauppa-alustan valinnassa.


Seuraava osa

Osa 4: Mitä kustannuksia verkkokaupan perustamisesta syntyy

Lue myös aiemmat osat

Osa 2: verkkokauppa-alustan valinta

Osa 1: tarpeet ja tavoitteet