03.03.2017

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 1: tarpeet ja tavoitteet

Hyvin toimiva verkkokauppa käynnistyy hyvästä suunnitelmasta. Me haluamme auttaa sinua menestymään oman verkkokauppasi perustamisessa, joten kokosimme sinulle muutaman vinkin niistä osa-alueista, jotka sinun kannattaa ottaa huomioon.
T_PLACEHOLDER_IMAGE

Kartoita tarpeesi ja aseta tavoitteesi

Olemme käsitelleet verkkokaupan perustamiseen liittyviä kysymyksiä blogissamme aikaisemminkin, voit lukea kirjoituksen täältä. Aluksi sinun on tärkeää miettiä, minkälaisen verkkokaupan tarvitset. Voit vaikka kirjata jo vastaukset näihin kysymyksiin. Millä toimialalla toimit ja mitä tuotteita myyt? Ovatko tuotteesi fyysisiä tuotteita, ovatko ne palveluita, vaatiiko tuotteesi tai palvelusi räätälöintiä? Aloitatko kaupankäynnin suppealla valikoimalla, vai tuotko verkkokauppaan heti kaikki tuotteesi? Entäpä asiakkaasi, ovatko he yrityksiä vai kuluttajia, sekä nyt että tulevaisuudessa? Teknisiin tarpeisiin liittyen voit aluksi vastata siihen, tarvitseeko kauppaasi integroida jonkun muun rajapinnan kanssa, kuten varastonhallinnan tai toiminnanohjausjärjestelmän.

 

Mitä haluat saavuttaa verkkokaupan avulla? Haluatko kasvattaa yrityksen tuote- tai palvelutarjontaa, saada asiakkaita, laajentaa markkina-aluettasi tai lisätä myyntiä? Tiedämme, että verkkokauppasi tavoitteena on olla mahdollisimman tuottava ja kannattava investointi. Kuinka paljon olet siis valmis sijoittamaan rahaa verkkokauppasi perustamiseen?


Yleensä ei riitä, että verkkokauppa tehdään vastaamaan vain tämän päivän tarpeitasi ja tavoitteitasi vastaavaksi, sen takia haluammekin kartoittaa sen, että valitsemasi verkkokauppa sopii sinulle myös tulevaisuudessa. Haluatko verkkokaupan, joka perustuu valmiiseen muottiin vai täysin kustomoidun palvelun?

Verkkokaupan alustaratkaisua pohdimme lisää osassa 2: verkkokauppa-alustan valinta.