21.04.2017

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 5: verkkokaupan ulkoasu

Ensivaikutelma verkkokaupasta syntyy ulkoasun perusteella.
T_PLACEHOLDER_IMAGE

Verkkokaupassa vierailu on miellyttävää ja sujuvaa silloin, kun sekä kaupan rakenne on kunnossa, että visuaalisuus on selkeä. Visuaaliseen ilmeeseen voi vaikuttaa monin tavoin, esimerkiksi värimaailmalla, kuvilla, fonteilla, mainoksilla ja logolla. Ulkoasu ei ole kuitenkaan pelkästään verkkokaupan ulkonäkökysymys, vaan ulkoasua suunnitellessa pitää miettiä myös käytettävyyttä. Käytön on oltava helppoa ja loogista, jotta asiakas ostaa kaupastasi.

 

Kun suunnitellaan verkkokaupan ulkoasua, värien käyttö sivustolla ja muussa ilmeessä on pidettävä maltillisena: käyttöön valitaan yksi pääväri ja sen tueksi voidaan ottaa 1-2 apuväriä. Värien määrä pidetään rajallisena, jotta ulkoasusta ei tulisi liian levoton tai sekava. Kun värimaailma on harkittu, se parhaimmillaan kasvattaa positiivista mielikuvaa yrityksesi brändistä ja sen luotettavuudesta.

 

Kaupan ei kuitenkaan tarvitse olla tylsän näköinen, koska laadukkailla kuvilla sivusta voi tehdä ilmeikkään. Kuvat ovatkin yksi merkittävimpiä ulkoasun luojia. Etusivulla voidaan esitellä kuvilla esimerkiksi suosituimpia tuotteitasi. Tunnelmanluojina toimivat puolestaan kauppasi toimialan aihepiiristä valitut fiiliskuvat. Kuvien valinta onkin asia mihin kannattaa panostaa. Sopivia kuvia voi etsiä kuvapankeista, mikäli hyviä ei ole itsellä valmiina. Kuvat ovat yleensä maksullisia, mutta laadukkaita saa jo muutamilla euroilla. Kuvien valinnassa huomio kannattaa pitää paitsi väreissä ja tunnelmassa, niin myös mittasuhteissa, jotta kuva rajautuu sivustolla oikein.


Verkkosivuille soveltuvien fonttien määrä on rajallinen. Paras vaihtoehto on päätteetön fontti, sillä se on helppolukuinen näytöllä. Leipätekstissä ja otsikoissa voidaan käyttää eri fontteja, mutta suositeltavaa on pitäytyä yhdessä valitussa fontissa sivuston yhteneväisyyden takia. Fontin kooksi valitaan riittävän iso kirjasinkoko, jotta tekstin lukeminen olisi vaivatonta. Otsikon ja leipätekstin välillä tulee myös olla riittävästi kontrastia. Tumma väri vaalealla pohjalla on turvallisin valinta. Otsikoiden väreillä sen sijaan voidaan leikitellä, pysyen kuitenkin valitun väripaletin rajoissa.


Käytettävyys on iso kokonaisuus, ja tässä yhteydessä keskitymme verkkokaupasta ostamisen miellyttävyyteen. Oleellisimmat asiat, eli tuoteryhmät, navigointi ja ostoskori asetellaan kauppaan siten, että ostaja löytää ne helposti. Kun asiakas osaa tehdä tilauksen ja löytää tarvittavat tiedot ja toiminnot saumattomasti, niin ollaan jo hyvällä mallilla. Ostoprosessin sujuvuutta tulee testata ja tarkkailla, jotta sitä voidaan tarvittaessa kehittää.


On sanomattakin selvää, että verkkokaupassa pitää pystyä asioimaan myös mobiililaitteilla, joten laitteen näyttökokoon mukautuva ulkoasu on fiksuin ja nykyaikaisin ratkaisu. Mobiililla laadukkaasti toimiva ulkoasu auttaa tekemään kauppaa helpommin, koska silloin asioiminen onnistuu missä vain. Jos haluat itse ideoida ulkoasua, niin alkuun pääset keräilemällä ideoita muista verkkokaupoista. Uskottavan verkkokaupan toteuttamisessa kannattaa kuitenkin luottaa ammattilaisen tekemään graafiseen suunnitteluun: saat varman lopputuloksen ja ennen kaikkea säästät arvokasta aikaasi.


Meillä atFlow'lla tavoite on, että asiakas viihtyy kaupassasi, löytää hakemansa tuotteen, luottaa kauppaasi, tekee heräteostoksia ja palaa myös uusintaostoksille.