16.01.2020 Kirjoittanut: Sonja Siekkinen

Tie menestyvään verkkokauppaan osa 1: Miksi verkkokauppaa on kehitettävä?

Vuosikymmenen sisällä kuluttajatottumukset ovat muuttuneet hurjaa vauhtia kohti digitaalisia kanavia, ja samalla yhä useampi yrittäjä on ottanut verkkokaupan vauhdittamaan liiketoimintaansa. Pelkkä verkkokaupan olemassaolo ei kuitenkaan takaa sen menestystä, saati kannattavuutta. Tarvitaan myös kehitystä. Tiesitkö, että menestyneimmät verkkokaupat uusiutuvatkin jatkuvasti säilyttääkseen kilpailukykynsä kuluttaja-asiakkaista? Lue lisää, minkä takia verkkokaupan ominaisuuksia tulee kehittää eteenpäin jo pelkästään liikevaihdon ja hyvän asiakaskokemuksen turvaamiseksi.

Miksi verkkokauppaa tulee kehittää jatkuvasti?

 

Useimmiten verkkokauppaa lähdetään perustamaan sillä oletuksella, että kyseessä on kertaluontoinen investointi, joka maksaa itsensä takaisin nopealla aikataululla. Sen sijaan jatkokehitystyön huomioimiselle on harvemmin annettu jalansijaa digitaalisen kauppapaikan perustamisvaiheessa, ja pitkään sen jälkeenkin.

Tosiasiassa verkkokauppa on projekti ilman viimeistä päivää, sillä se vaatii jatkuvaa huolenpitoa, omistautumista ja kyllä, jopa rakkautta. Pystyäkseen toteuttamaan sille asetettuja tavoitteita liikevaihdon ja tuloksien kannalta, on verkkokaupan alkuperäisten ominaisuuksien kehittäminen ensimmäisiä asioita, joita tulisi huomioida. Miten vaikkapa erilaisia maksutapatoimintoja voitaisiin tarjota lisää asiakkaille, jotta asiointi helpottuisi? Entä kuinka verkkokaupan tuotteita voitaisiin tarjota asiakkaille entistä persoonallisemmin ja asiakaskohtaisesti hyvän asiakaskokemuksen luomiseksi? Millaisia muita kehityskohteita ilmenee asiakkaan ostospolkua tarkastellessa? Kehitystyön tärkeyttä on mahdotonta paeta viimeistään siinä vaiheessa, jos tavoitteena on kasvattaa verkkokaupan tuloksellisuutta.

 

Miksi verkkokauppaa ei sitten saa valmiiksi hiottuna timanttina?

Syitä on useita: ensinnäkin verkkokaupan kehitykselle tulee antaa kasvuvaraa muun yrityksesi liiketoiminnan kanssa. Esimerkiksi pienelle kivijalkaliikkeelle suunniteltu, parinkymmenen tuotteen raameissa toimiva verkkokauppa ei voi millään palvella tehokkaasti, jos ja kun kivijalkaliike on moninkertaistanut sekä liiketoimintansa, tuotteensa että asiakaskuntansa. Jos jo verkkokaupan perustamisvaiheessa on huomioitu liiketoiminnan mahdollinen ja toivottu kasvu, on sen teknisiä ominaisuuksia huomattavasti helpompi kehittää ja laajentaa alkuperäisistä raameistaan.

Toisena syynä kehittyvä tekniikka asettaa omat esteensä verkkokaupoille. Loppujen lopuksi digimaailma on tiuhaa tahtia kehittyvä alue, joka tarjoaa kymmeniä uusia tai kehittyneitä teknologioita jo muutamassa vuodessa. Nykyisin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että verkkokauppa toimii jouhevasti erilaisilla päätelaitteilla, mobiilisti maksaminen on mahdollista ja kaupasta löytyvät myös tarkat hakutoiminnot, joita ei vielä muutama vuosi sitten ollut monellakaan verkkokauppiaalla käytössään.

Lisäksi verkkokaupat saavat useita versiopäivityksiä lähes väistämättömien bugien takia, jotka haittaavat ostosten tekemistä tai muuta asiointia verkkokaupassa. Asiakkaat voivat pudota helposti asiakaspolulta, jos vaikkapa tuotekortit eivät tule näkyviin, tuotteiden kategorisointi ei toimi tai mobiilinäkymässä valikko jäätyy. Välillä voi käydä myös niinkin, että vanhentuneen tekniikan joustamattomuus aiheuttaa vikatilanteita. Tuskinpa sinunkaan verkkokauppasi toimii alkuperäisen versionsa voimin, vaan siihen on joutunut tekemään useitakin versiopäivityksiä vuosien varrella. Vaikka verkkokaupan perusulkoasu ja toiminnallisuudet voivat vaikuttaa samanlaisilta kuin aikaisemmin, on digitaalinen kauppapaikkasi teknillisiltä ominaisuuksiltaan hyvin erilainen kuin se perustamisvaiheessa oli.

 

Jos verkkokauppaa halutaan esimerkiksi kehittää entistä asiakaskohtaisemmaksi vaikkapa tuotesuosituksilla tai keskeneräisen ostoskoritapahtuman loppuun viemisellä sähköpostimarkkinoinnin avulla, vaatii se enemmänkin suunnitelmallisuutta, ammattitaitoa ja säätöä tekniikkaan. Jatkokehitystyötä kannattaa siis ajatella mahdollisuutena, joka tuo kauppaasi moderneimmat ja kuluttajien suosimat ominaisuudet.

 

Menestystarina: Globaalia erätarvikkeiden verkkokauppaa

Lamnia (linkki referenssiimme) on retkeily-, erä- ja metsästysvarusteisiin erikoistunut yritys, jonka verkkokauppa on yksi Suomen laajimpia: se palvelee 26 eri kielellä, lukuisilla eri kansainvälisillä maksutavoilla ja jouhevalla ostoprosessilla. Lamnia otti atFlow’n räätälöimän verkkokaupan käyttöönsä vuonna 2014, jonka jälkeen verkkokauppa on saanut useita uusia ja jatkokehitettyjä ominaisuuksia. Nykyaikaisella ja viimeisimpiin kuluttajatottumuksiin vastaavalla verkkokaupalla Lamnia on pysynyt alati muuttuvan kaupan alan vauhdissa ja kovassa kilpailussa mukana.

Lamnian verkkokaupan toiminnallisuuksia ja myyntiä edistäviä toimenpiteitä kehitetään pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti, jotta yritys pystyisi takaamaan parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja käytettävyyden niin vakituisille kuin potentiaalisille asiakkailleen. Verkkokaupan ja sen jatkuvan kehitystyön hyötyinä asiakkaille ovat olleet muun muassa:

  • Tarkka ja monipuolinen hakutoiminto nopeuttaa tuotteiden löytämistä, ja toiminto on saanut asiakkailta paljon kiitosta.
  • Maksu- ja toimitustapojen lisääminen asiakkaiden kysynnän mukaan mahdollistaa asiakkaille omanlaisensa ostospolun kulkemisen.
  • Käytettävyyden jatkuva huomioiminen etenkin mobiilitaitteilla, sillä merkittävä osa asiakkaista tekee nykyisin verkko-ostoksensa mobiilisti aina maksamista myöten.

 

"Sekä asiakasmäärät että ostopäätöksen tekevien asiakkaiden osuus ovat parantuneet uudistusten myötä. Tällä hetkellä palvelussa asioi yli 200 000 uniikkia kävijää kuukaudessa."

- Mihail Pinhasov, toimitusjohtaja (referenssi päivitetty 23.3.2020)

 

Menestyvän verkkokaupan salaisuus on…

Kun kehitystyöhön on osattu varautua ja suhtautua rakkaudella, antaa verkkokauppa kiitoksensa niin kannattavuudessaan, hyvissä tuloksissa, liiketoiminnan tukemisessa kuin asiakastyytyväisyydessä. Sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaat palaavat asioimaan sellaisessa verkkokaupassa, jossa on laatua, helppoa suunnistaa asiakaspolulla ja erottuvuutta samassa “ostoskorissa”. Siinä myös menestyneimpien verkkokauppojen salaisuus on!

Valmista verkkokauppaa ei toisin sanoen ole olemassa edes voittoisimmillakaan verkkokauppiailla, mutta viimeisimpiä digi- ja verkkokauppatrendejä vastaava kauppapaikka heillä kyllä on. Verkkokaupan tekniikkaa ja ominaisuuksia täytyy kehittää ja päivittää vauhdikkaasti muuttuvan digimaailman mukana, joten kannustammekin sinua pohtimaan yrityksesi verkkokaupan ylläpitoa ja tarvittavia tukipalveluita niiden kunnosta huolehtimiseen. Jos olet päätynyt kertamaksulliseen ohjelmistoon, tulee tarvittavat muutostyöt tilata erikseen. Sen sijaan kuukausimaksullisissa verkkokauppa-alustoissa ominaisuudet kehittyvät automaattisesti sitä mukaa, kun alustan kehittäjät vievät verkkokauppaohjelmistoa eteenpäin.

 

Siksi me atFlow’lla tarjoamme sinulle ja verkkokaupallesi jatkokehityspalvelua, jonka tarkoituksena on kehittää digitaalista kauppapaikkaasi pitkäjänteisesti omaan budjettiisi ja aikatauluusi sopivalla tavalla. Kehityspalvelu on tarkoitettu myös sinulle, jonka verkkokauppa on alun perin toteutettu kertaluontoisena projektina.

 

Kiinnostuitko kuulemaan aiheesta lisää?

Haluisitko sinäkin saada yrityksesi osaksi menestyvien kauppiaiden porukkaa myös verkossa? Me atFlow’lla neuvomme ja autamme sinua tavoitteen toteuttamisessa! Ota rohkeasti asiantuntijaamme yhteyttä, neuvomme sinua mielellämme verkkokauppaasi liittyvissä kehitystarpeissa ja -mahdollisuuksissa.

 

Lue myös aikaisemmat blogimme aiheesta:

Verkkokaupan menestyksen mittarit: mitä jos tulosta ei synny?

 

Oletko vasta perustamassa verkkokauppaa? Ehdotamme sinulle vinkkisarjaamme aiheesta:

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 1: tarpeet ja tavoitteet

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 2: verkkokauppa-alustan valinta

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 3: verkkokaupan toteutus

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 4: mitä kustannuksia verkkokaupan perustamisesta syntyy

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 5: verkkokaupan ulkoasu

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä

Joonas Karvinen
Joonas Karvinen
Myyntipäällikkö