13.07.2017

Verkkokaupan menestyksen mittarit: mitä jos tulosta ei synny?

Verkkokaupan menestyksen mittaamiseen yksi tärkeä työkalu on kävijänseurantaohjelma, esimerkiksi Google Analytics. Kävijänseurantaohjelman luvut kertovat verkkokauppasi tilanteesta kävijöiden ja ostojen suhteen, mutta mitä sitten, kun tulokset eivät näytä hyvältä? Alla on esitettynä ehdotuksia verkkokaupalle oleellisten mittareiden tulosten parantamiseksi.
T_PLACEHOLDER_IMAGE

Vierailun kesto ja sivulatausten määrä

Jos kävijöiden vierailut sivulla jäävät lyhyeksi ja sivuilla eteneminen vähäiseksi, voi syy löytyä tuotteiden esillepanosta. Tarkasta, voiko tuotekuvien laatua parantaa ja tuotekuvauksia tehdä kattavammiksi. Lisää asiakkaille mahdollisuus arvioida ja kommentoida tuotetta. Kuvien lisäksi voit esitellä tuotteita myös videolla. Kerro enemmän yrityksestäsi ja paranna yhteydenottomahdollisuuksia esimerkiksi chat-palvelun avulla. Palautusmahdollisuus sekä toimitus- ja maksutavat myös kiinnostavat verkko-ostamisessa, joten kuvaile selkeästi, miten prosessit tapahtuvat.

 

Välitön poistumisprosentti

Kun kävijä vierailee ennen poistumistaan vain yhdellä sivulla verkkokaupassasi, lasketaan se välittömäksi poistumiseksi. Silloin voi syynä olla sivuston epäsiisti ulkoasu tai vaikeaselkoisuus. Muun muassa nämä horjuttavat verkkokaupan luotettavuutta, jolloin sivuilta poistutaan. Usein välitöntä poistumisprosenttia pidetään hyvänä, kun se on alle 30%.

 

Konversioprosentti

Konversioprosentti muodostuu siitä, kuinka moni sivustosi vierailuista johtaa myyntiin. Jos luku on alhainen, syy voi olla verkkokauppasi toimivuudessa. Tee ostoprosessista mahdollisimman yksinkertainen tai jos luulet että opastuksessa on puutetta, lisää sitä.

Jos teet Facebook-markkinointia, ota käyttöösi Facebook-markkinoinnin seurantatyökalu Facebook Pixel. Pikseli saadaan toimimaan lisäämällä vaadittu koodipätkä sivustolle. Peruskoodin lisäksi sivustolle on mahdollista lisätä muita koodeja, joilla pelkkien vierailujen lisäksi on mahdollista seurata kävijöiden tekemiä tiettyjä tapahtumia, esimerkiksi ostoskoriin lisäämistä. Tällöin Facebook-mainontaa voi kohdentaa juuri tietyn toiminnon tehneelle kävijälle, mikä voi edesauttaa kävijää palaamaan sivustollesi.

 

Keskiostos

Kun asiakkaidesi keskimääräinen ostossumma on pieni, panosta lisämyyntiin (upselling) sekä ristiinmyyntiin (cross-selling).

Suosittele – asiakkaan hakuperusteiden puitteissa – aina arvokkainta tuotetta. Jotta tuotteen arvokkuus olisi perusteltua, kannattaa tuotekuvauksessa korostaa käytettyä esimerkiksi materiaalia, laatua tai muita tuotteen parhaita ominaisuuksia.

Tuotesivulla tai ostoskoriin lisäämisen yhteydessä voi myös esitellä yhteensopivia tuotteita tai tuotteita joita muut ovat ostaneet tai selailleet saatelauseella ”sopii hyvin yhteen” ja ”muita kiinnostivat myös”.

 

Ostoskorin hylkäysprosentti

Ostoskori päätyy roskakoriin, mikäli ostoprosessista on tehty liian vaikea. Liian monimutkainen, pitkä tai pakollista rekisteröitymistä vaativa ostaminen voi olla ongelman ydin. Mikäli postikulut eivät ole sivustolla esillä, voi asiakas siirtyä ostoprosessiin vain sen vuoksi, että löytäisi postikulujen määrän ja perua aikeensa, mikäli luku ei miellytä. Myös suppeat maksuvaihtoehdot lisäävät hylkäysten määrää. Pohdi siis, kuinka prosessia voisi helpottaa ja voisitko laajentaa maksu- tai toimitustapojasi.

 

Pohdi kehityskohteita juuri oman yrityksesi kannalta: mikä toimii juuri sinun verkkokauppasi kohdalla? Kaikkea ei myöskään tarvitse tai edes kannata tehdä itse, jos tuntuu ettei aika ja osaaminen riitä. Tällöin kannattaa harkita ammattilaisen tukea verkkokauppasi uudistamisessa.