Ensiksi: Miksi matkailutoiminta verkossa kannattaa?
Neljä sanaa: koska matkailijat ovat siellä. Lomamatkan löytäminen, varaaminen ja maksaminen verkossa onnistuvat alle tunnissa vaikkapa omalta kotisohvalta käsin, matkalla töihin, kaupan kassajonossa tai kiireisen työpäivän keskellä. Tänä päivänä asiakkaasi haluavat nopeaa palvelua ajasta tai paikasta riippumatta, ja sitä verkkosivut ja -kaupat tarjoavat, eli palvelua ympäri vuorokauden. Myös tilastoluvut kertovat matkailun suursuosiosta kuluttajien ostoskoreissa.
Verkkokaupan etuna yrityksesi kohderyhmien tavoittelussa on se, että sen ansiosta voit tavoittaa niin kansainväliset kuin kotimaisetkin matkailijat, ja helpottaa matkailuyrittäjän arkeasi nopeuttamalla kokonaisuuden hallinnointia. Lisäksi verkkokauppa tarjoaa asiakkaillesi helpon ja miellyttävän ostokokemuksen. Majoituspalveluiden löytäminen ja varaaminen verkossa nimittäin tukee joustavaa asiakaspalvelua, ja rohkaisee asiakkaitasi varaamaan matkailutuotteita matalan kynnyksen ansiosta!
5 verkkokaupan ominaisuutta
matkailutoimijalle
1. Ajanvarauskalenteri helpottaa lomasuunnitelmien toteuttamista
Kuulostaisiko täyteen bookatun varauskalenterin näkeminen unelmalta vuoden kuumimpina lomasesonkeina ja etenkin niiden ulkopuolella? Entä olisiko haavekuva vielä parempi, jos varaukset olisivat tulleet automaattisesti täytettyinä yhteen ja samaan hallintajärjestelmään? Ajanvarauskalenterin avulla sekä sinä että asiakkaasi voitte nauttia helpotetun varausprosessin iloista.
Asiakkaille ajanvarauskalenteri helpottaa loman, aktiviteettien ja majoituksen varaamista heidän haluamaansa ajankohtaan. Vastavuoroisesti sinulle varausten seuranta ja hallitseminen on vaivatonta verkkokaupan hallintajärjestelmän ansiosta. Näin kumpikin teistä säästää aikaa ja vaivaa. Tyytyväinen asiakas ja tyytyväinen yrittäjä, vai kuinka?
2. Matkailutuotteisiin ja -aktiviteetteihin tutustuminen ennakkoon
Toinen selkeä etu verkkokaupassa on tiedon löytäminen tarjoamistasi matkailutuotteista visuaalisesti, selkeästi ja kattavasti: sen sijaan, että asiakkaasi kaivelisivat tietoa yksittäisestä tuotteesta kymmenien eri sivujen syövereistä, löytävät he kaiken olennaisen tiedon tuotteesta yhdellä silmäyksellä verkkokaupan tuotelistauksesta. Itse tuotekortissa voit esitellä matkailutuotettasi tarkemmin pienintäkin yksityiskohtaa myöten.
Kattavat, monipuoliset tuotekuvaukset ovatkin yksi tärkeimmistä asiakkaan ostopolkua ja hyvää asiakaskokemusta tukevista työvälineistä, sillä ne luovat mielikuvan tarjoamistasi matkailutuotteista. Monille meistä on jo arkipäiväistä seikkailla matkailuyritysten verkkosivuilla ja tutustua ennakkoon potentiaalisiin lomakohteisiin digitaalisesti. Olipa kyse läppäristä, tabletista, mobiilista tai 90-luvun pc:stä, kaikkien päätelaitteiden kautta helposti löydettävä tieto matkailutuotteistasi auttaa luomaan yrityksestäsi kirkkaan mielikuvan ja vetoavan muistijäljen asiakkaalle. Näin saat asiakkaasi varaamaan lomansa juuri sinun luotasi!
3. Helppo yhteydenotto puolin ja toisin
Puhelimessa päivystäminen ympäri vuorokauden kuuluu tuskin yhdenkään yrittäjän haavekuviin tai asiakkaan suosimiin tapoihin olla yhteydessä. Siksi verkkolomakkeista on noussut yksi nykypäivän suosituimmista yhteydenottotavoista, jota voidaan hyödyntää asiakaspalvelun tueksi. Kuvittele tilanne, kun asiakkaasi voivat tiedustella vaikkapa lisäpalveluista tai jättää asiakaspalautetta sähköisesti omalla ajallaan – kyllä, asiakaspalvelu verkon kautta säästää aikaa myös sinulta.
Trendikkäimpien verkkokauppiaiden kauppapaikasta löytyy nykyisin myös ympäri vuorokauden asiakkaita palveleva chattibotti. Botit pystyvät vastaamaan puolestasi asiakkaiden kysymyksiin, ja ohjaamaan heitä asiakaspalvelussa eteenpäin. Ja jos vähänkään tietyt kysymykset matkailutuotteisiisi tai toimintaasi liittyen toistuvat yhteydenotoissa, on chattibotti ystävällinen kaverisi tukemaan hyvää asiakaspalvelua ja -kokemusta! Sekä kotimaisten että ulkomaalaisten verkkopalveluiden omistajien suosituimmat bottiapurit saat omalle yrityksellesi Zendeskiltä tai HubSpotilta.
4. Väylä entistä yksilöllisempään ja asiakaskohtaisempaan markkinointiin
Miten sinun yrityksessäsi on huomioitu matkailutuotteiden markkinointi asiakkaille? Suositko sisukasta sissimarkkinointia vai pyritkö hyödyntämään digitaalisia työkaluja sekä nykyisten että potentiaalisten asiakkaiden herättelyyn?
Digitaalisista työkaluista etenkin uutiskirjeet ovat tämän hetken kuuminta markkinointia, joiden avulla voit tarjota asiakkaillesi ajankohtaisia kuulumisia, tarjouksia, alennuksia ja tiedotteita. Verkkokauppiaat voivat muistutella jopa keskeneräiseksi jääneestä ostoskorista, mikä ettei rohkaistakin asiakasta nappaamaan tuotteet kauppakassiinsa kassan kautta. Uutiskirjemarkkinoinnin juju on juuri se, että markkinointiviestit saadaan kohdennettua ja puhuttelemaan asiakkaitasi mahdollisimman yksilöllisesti. Uutiskirjeiden tilaaminen onnistuu luonnollisesti verkkokaupan kautta, ja on myös erittäin suositeltava tukitoiminto tehostamaan digitaalista kaupankäyntiä!
5. Kansainvälistä ja kotimaista kaupankäyntiä samassa paketissa
Tänä päivänä reitti niin kansainväliseen kuin kotimaiseen matkailun kaupankäyntiin löytyy verkosta ja verkkokaupasta. Ilman kunnollista varausjärjestelmää tai yritystäsi edustavaa verkkopalvelua on huomattavasti aikaa ja resursseja kuluttavaa kuin vielä edellisen vuosikymmenen puolessa välissä. Siksi yhä useampi matkailuyrittäjistä on hypännyt digitalisaation mukaan, ja tuotteistanut tarjontansa selkeään muotoon verkkokaupassa. Luethan seuraavan esimerkkitarinan matkailutoiminnan viemisestä verkkoon menestyksellisin tuloksin!
Menestystarina: Äksyt Ämmät vastuullisen matkailun edelläkävijöinä – myös verkossa
Äksyt Ämmät Oy on Nurmeksessa sijaitseva matkatoimisto, matkanjärjestäjä ja ohjelmapalveluyritys. Jo reilun 20 vuoden ajan yritys on toiminut vastuullisesti ilmaston ja luonnon puolesta, mikä välittyy myös Äksyjen Ämmien matkailutuotteissa ja tärkeimmissä yritysarvoissa. Kotimaan matkailun lisäksi Äksyt Ämmät tarjoavat matkailupalveluita ja elämyksiä Suomen kuvankauniissa luonnossa myös ulkomaan matkailijoille.
Toteutimme Äksyille Ämmille monipuolisen Matkailun verkkokaupan Dataflow Travel-alustalle, jonka kautta asiakas voi tutustua ja tilata majoitusta, ryhmäaktiviteetteja, lippuja tapahtumiin sekä ruokamatkoja ja ruokailuja. Verkkokaupan pääominaisuuksiin kuuluukin muun muassa kohdekortit, varauskalenteri ja ostoskoritoiminnot ostamisen helpottamiseksi. Käyttöönoton jälkeen verkkokauppa on yrityksen liiketoiminnan vauhdittamisen lisäksi tuonut täysin uudenlaisia tapoja markkinoida ja myydä sen uniikkeja matkailutuotteita:
✓ Ympäri vuorokauden toimiva liiketoimintaa ja myyntiä kasvattava työkalu.
✓ Tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden valita itselle sopivimman matkailukokonaisuuden.
✓ Kestävän matkailun lisäksi yritys on edelläkävijä matkailutuotteiden tarjoamisesta verkossa kotimaisilla markkinoilla.
Kiinnostuitko kuulemaan aiheesta lisää?
Suurimmalla osalla kotimaisista matkailuyrityksistä on jo toimivat verkkosivut, mutta vain harvalla on käytössään palvelu, jonka kautta sekä varaaminen että maksaminen on mahdollista.
Me atFlow’lla omaamme yli 10 vuoden kokemuksen matkailualan yrityksien kanssa toimimisesta, ja tunnemme haasteet, joita yrityksellänne saattaa olla vastassa. Olemmekin luoneet ratkaisun, joka on suunniteltu yksinomaan matkailuyrityksien käyttöön – Matkailun verkkokaupan. Käythän tutustumassa yrityksesi matkailutoimintaa varten räätälöidyn verkkokaupan ominaisuuksiin!
Jos kaipaat yrityksenne rinnalle asiantuntevaa digikumppania, tai haluat kuulla aiheesta lisää, niin ota meihin yhteyttä! Asiantuntijamme auttavat sinua matkailutoimintanne viemisessä verkkoon.