Digisisällön suunnitelma ja digimarkkinoinnin vuosikello

Mikä on digisisällön suunnitelma ja mihin sitä tarvitaan? Digiviidakkoon on helppo eksyä, mutta digisisällön suunnitelman avulla toiminta on suunnitelmallista ja turhat toiminnat on karsittu pois. Digisisällön suunnitelmalla ja markkinoinnin vuosikellolla voit tehostaa huomattavasti näkyvyyttäsi ja myyntiäsi - markkinointitiimimme on valmiina auttamaan sinua!

Mitä digisisällön suunnitelma pitää sisällään?

Määritellään tavoitteet, jotka digitaalisten toimenpiteiden avulla halutaan saavuttaa: 

  • Liikevaihdon nousu, myynnit lukuina yms.
  • Sosiaalisen median seuraajamäärät
  • Uusien asiakkaiden määrä
  • Yleiset tavoitteet, kuten näkyvyyden parantaminen
  • Yrityksen kohderyhmät sekä tällä hetkellä että tulevaisuudessa

 

Viestit kohderyhmittäin ja esimerkkiasiakkaat

  • Minkälaiset viestit tavoittavat kohderyhmän asiakkaat?
  • Minkälainen viesti kullekin kohderyhmälle halutaan antaa?

 

Viestintä (markkinoinnin kanavat)

  • Missä digitaalisissa kanavissa markkinoinnin viestintää tehdään?
  • Viestinnän äänensävy; minkälaista äänensävyä käytetään markkinointiviestinnässä (esim. rentoa, asiallista, huumorintäyteistä, nuorekasta...)?

 

Kilpailija-analyysi

  • Kolmen suurimman kilpailijan tiivis analysointi: yritysesittelyt, miksi he ovat kilpailijoita, missä he erottuvat, sosiaalisen median seuraajamäärät

 

Yrityskuva

  • Yrityksen tavoitemielikuva
  • Erottautumistekijät muista kilpailijoista

 

Digianalyysi

  • Digitaalisen viestinnän tavoitteet: 2-4 tavoitetta jotka halutaan saavuttaa digitaalisella viestinnällä, esimerkiksi:
    • Lisääntynyt näkyvyys
    • Uusasiakashankinnan sujuvuus
    • Parantunut yritysmielikuva
    • Hiljaisten sesonkiaikojen hyödyntäminen
    • Parantunut someaktiivisuus asiakkailla

 

Toteutus

  • Toteutus käytännössä: mitä toimenpiteitä tehdään, mitä kanavia käytetään, mihin budjetti käytetään, mitä sisältöelementtejä tulee huomioida?
  • Tavoitteiden toteutuminen: kuinka tavoitteiden toteutumista mitataan ja arvioidaan?
  • Tärkeysjärjestys: missä järjestyksessä toimenpiteet toteutetaan ja mitkä ovat niiden ydinelementit joita pidetään tärkeinä?

 

Markkinoinnin vuosikello pitää sisällään:

  • Digisisällön suunnitelmaa noudattava vuosikello onnistuneen ja tehokkaan markkinoinnin tekemiselle.
  • Ottaa huomioon vuoden tärkeimmät ajankohdat ja aikatauluttaa tehtävät markkinointitoimenpiteet asiakkaan näkökulmasta tärkeimpiin ajankohtiin.
  • Auttaa tekemään markkinointia asiakaslähtöisesti, tehokkaasti ja suunnitelmallisesti.

Kysy lisää

Stiina Leskinen

Markkinointikoordinaattori

Johanna Pirinen

digimarkkinoinnin asiantuntija, yhteistyökumppanuudet

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä

Joonas Karvinen
Joonas Karvinen
Myyntipäällikkö