26.05.2020

Yrittäjän viisi ohjenuoraa verkkokaupan perustamiseen

Jos olet suunnittelemassa verkkokaupan perustamista, niin nappaathan tässä blogikirjoituksessa jaetut ohjeet korvan taakse!
ipad-laite ja vihko pöydällä suunnittelua varten

Verkkokaupan perustaminen on helppoa. Valitset vain sellaisen verkkokauppa-alustan, joka antaa sinulle avaimet menestykseen niin kotimaisessa kuin ulkomaisessa kaupankäynnissä ja lähdet toteuttamaan. Mutta onko se todellakin noin, kuulostaako verkkokaupan perustaminen nyt liiankin yksinkertaiselta? Muutamia ohjenuoria noudattamalla se voi aiheuttaa ainakin vähemmän päänvaivaa. Jos olet suunnittelemassa verkkokaupan perustamista, niin nappaathan tässä blogikirjoituksessa jaetut ohjeet korvan taakse!

 

Miksi verkkokauppa kannattaa?

Vuonna 2020 suurin osa yrityksistä ja kilpailijoistasi luottaa verkkokaupan voimaan, eikä suotta: enemmistö kuluttajista haluaa valita ostosreissulleen digitaalisen ostoskorin fyysisen sijasta. Tänä päivänä verkosta voikin ostaa lähes kaikkea kauppiaan hyllystä löytyvää. Erityisesti nyt, kun fyysisesti kivijalassa asioiminen ei ole kuluttajalle järkevää ja kotona vietetään muutenkin suurin osa ajasta, verkkokaupasta ostosten tekeminen on entistä suositumpaa. Miksi sitten yleensäkin verkko-ostamiseen on hullaannuttu myös suomalaisten keskuudessa? 

  • Helppous: Ostaminen on yksinkertaisesti helpompaa, sillä verkkokauppa on aina auki asiakasta varten.
  • Ajankäyttö: Tuotteiden löytäminen ja tilaaminen verkosta säästää aikaa. Myös kauppiaalle tilausten seuraaminen ja hallinnointi on vaivatonta, mikäli verkkokauppa-alusta omaa hyvän hallinnointijärjestelmän.
  • Tuotevalikoima on useimmassa tapauksessa laajempi ja parempi kuin kivijalkakaupassa.
  • Hinnat ja hintavertailu: Tuotteiden ja hintojen vertailu on myös helpompaa niin tuotteiden, kuin kauppojenkin välillä, eikä asiakkaan tarvitse juosta kivijalassa paikasta toiseen etsimässä mieluista tuotetta.
  • Kohderyhmän tavoittaminen: Onko valikoimassasi uniikki tuote, jota ei muualta saa? Erikoistuminen tietyn tuotteen myymiseen edesauttaa haluttujen kohderyhmien tavoittamista etenkin verkkokaupassa, jonka kautta tuotettasi voi ostaa mistä ja milloin vain. Lisäksi kilpailu on huomattavasti pienempää erikoistuotteiden kaupankäynnissä.

 

5 ohjenuoraa verkkokaupan perustamiseen vuonna 2020

1. Kaikki alkaa hyvästä suunnitelmasta

Vahva perustuspohja auttaa viemään verkkokaupan menestykseen jo heti alusta pitäen! Mieti siis ensin rauhassa, millaista verkkokauppaa olet perustamassa, ja mihin tarkoitukseen. Tarvitsetko verkkokauppaa kivijalkaliikkeen tueksi, vai onko sen tarkoitus tahkota suurin osa yrityksesi liikevaihdosta? Entä aiotko verkkokaupan avulla kansainvälisille markkinoille jo heti alkuvaiheessa, vai jättäisitkö maailmanvalloituksen vasta verkkokaupan jatkokehityksen aiheeksi? Asettamalla selkeät tavoitteet ja roolin verkkokaupallesi voit rakentaa siitä kannattavan ja menestyvän osan liiketoimintaasi  – hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

 

2. Tiedä kohderyhmäsi

Seuraava peruselementti verkkokaupan perustamisessa on saada kohderyhmät kuosiinsa, eli tietää tarkoin se, keitä haluat verkkokaupallasi tavoitella: ovatko he kuluttajia vai yritysasiakkaita, nuorisoa tai sittenkin keski-ikäistä työväkeä. Kohderyhmät loppujen lopuksi määrittävät sen, millaisia ominaisuuksia, rakennetta ja sisältöä verkkokaupassa kannattaa suosia. Jos yrityksesi toimii läheisessä yhteistyössä vaikkapa jälleenmyyjien kanssa, tulee verkkokaupassa olla mahdollisuus määritellä tuotehintoja heille kohdennetusti. Useimmassa tapauksessa myynnin yrittäminen kaikille on hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa, niin myös verkkokaupassa!

 

3. Kohderyhmistä saavutettavuuteen

Syksyllä 2019 voimaan astuneen Euroopan saavutettavuuslainsäädännön mukaan verkkopalveluiden tulee olla käytettävissä kaikille riippumatta henkilön toimintarajoitteista tai ominaisuuksista. Tämä ei kuitenkaan automaattisesti koske kaikkia verkkopalveluita. Saavutettavuuden huomioiminen on tietysti ajattelevaista ja etenkin jos tiedät jo verkkokauppaa perustaessa, että kohderyhmääsi kuuluu toimintarajoitteisia, tulee sinun luonnollisesti tarjota heille työkaluja käyttää verkkokauppaasi esteettömästi. Hyvä saavutettavuus on erilaisten käyttäjätarpeiden huomioimista, mikä loppukädessä on kaikkien etu myös verkossa. Esimerkiksi väsyneenkin onnistuu tehdä tilauksia helppolukuisesta verkkokaupasta, jossa kontrastin ja fonttien säätely onnistuvat omasta toimesta. Saavutettavuuteen liittyvissä toimenpiteissä kannattaa turvautua asiantuntijan apuun!

 

4. Puntaroi itsellesi paras verkkokauppa-alusta

Teknisesti hyvin toimivan verkkokauppa-alustan valitseminen vaatii vertailua ja pohdintaa, uudelleen vertailua ja kiperääkin päätöksentekoa. Verkkokaupan perustaminen ja ylläpitäminen voivat onnistua omin avuin, mutta samalla kannattaa varautua pitämään päivittäin huolta kaupan kunnosta ja toiminnasta. Riippuen yrityksesi resursseista ja tarpeista, useimmiten helpoin ratkaisu on kääntyä ammattilaisen puoleen ja valita yrityksesi puolesta ylläpidetty palvelu. Näin voit keskittyä rauhassa yrityksesi hoitamiseen, ja jättää verkkokaupan teknisen puolen asiantuntijoiden heiniksi!

 

5. Valitse verkkokauppaan tarvitsemasi integraatiot

Päädyitpä valitsemaan yrityksesi itse ylläpitämän tai ammattilaisen toimesta ylläpidetyn verkkokaupan, tulee kummassakin tapauksessa pohtia tarkoin myös tarvitsemasi ulkoiset palvelut, joiden kanssa verkkokauppa keskustelisi. Verkkokaupan integraatiovaihtoehtoja on lukuisia, joista käytetyimmät ovat erilaiset maksu- ja toimitustapavaihtoehdot ja tilaustenhallintajärjestelmät. Integraatiot määrittelevät myös sen, mikä tulee olemaan verkkokauppasi lopullinen hintalappu.

 

Menestystarina: Kansainvälistä kaupankäyntiä järkkymättömällä alustalla

Jokikone on yksi Suomen suurimmista vapaa-ajan konekaupoista, joka perustettiin vuonna 1980. Ensimmäisenä konealan erikoisliikkeenä Itä-Suomessa Jokikone tarjoaa upeat ajopelit ja makeat varusteet uutena tai käytettynä ympäri maan.

Menneiden vuosikymmenien aikana Jokikone on vakiinnuttanut paikkansa Suomen suosituimpien konekauppojen joukossa, mutta verkossa yrityksen asema ei seisonut yhtä vankoilla perustuksilla kuin kivijalka. Jokikone tarvitsikin itselleen verkkokaupan, jonka avulla tavoittaa sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaat entistä paremmin Suomessa ja ulkomailla, erityisesti Venäjällä. Lisäksi asiakaspalvelun ja liiketoiminnan kannalta vuorokauden ympäri toimiva kauppapalvelu tukisi huomattavasti yrityksen toimintaa.

Jokikoneelle vuonna 2016 perustettu verkkokauppa palvelee nykyisin niin kotimaisia kuin ulkomaalaisia asiakkaita. Myynti verkossa sujuu hyvin yrityksen tarpeisiin ja laajaan tuotevalikoimaan vastaavan kauppapaikan ansiosta. Jatkossa Jokikoneen verkkokauppaa on mahdollista myös jatkokehittää, ja kehityksen avulla varmistetaankin yrityksen vahva jalansija menestyvien verkkokauppiaiden joukossa. Lue lisää Jokikoneen kanssa tehdystä yhteistyöstä.

 

Lähdetkö perustamaan verkkokauppaa yhdessä atFlow’n kanssa?  

Haluisitko sinäkin saada yrityksesi osaksi menestyvien kauppiaiden joukkoa myös verkossa? Kaipaatko asiantuntijan näkemystä ja apua verkkokaupan perustamisessa? Me atFlow’lla neuvomme ja autamme sinua tuon tavoitteen toteuttamisessa! Ota rohkeasti asiantuntijaamme yhteyttä, ja varaa tapaaminen yrityksellesi – käydään yhdessä läpi verkkokaupan perustamiseen liittyvät aiheet, prosessin alusta loppuun saakka ja mahdollisimman pitkälle sen jälkeen. Meiltä saat tukea niin teknisessä osaamisessa, verkkopalvelusi kehittämisessä kuin digimarkkinoinnin palveluissa.

  

Hei verkkokauppaa perustava kauppias! Ehdotamme sinulle myös seuraavaa vinkkisarjaamme aiheesta:

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 1: tarpeet ja tavoitteet

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 2: verkkokauppa-alustan valinta

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 3: verkkokaupan toteutus

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 4: mitä kustannuksia verkkokaupan perustamisesta syntyy

Suunnitteletko verkkokaupan perustamista? Osa 5: verkkokaupan ulkoasu

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä

Joonas Karvinen
Joonas Karvinen
Myyntipäällikkö