"Aloituspalaverista lähtien projektista ja aikataulusta kiinnipitäminen oli erinomaista atFlow'n puolelta. AtFlow'n porukka olikin se, joka piti koko projektia aikataulussa ja meidät projektissa kiinni. Sopivasti sparrausta ja porkkanaa - näin saatiin projekti kokonaisuudessaan pidetyssä aikaikkunassa."
Jokikone.fi logo
Marko Halonen | Niko Kukkurainen
T_PLACEHOLDER_IMAGE

Jokikone on yksi Suomen suurimmista vapaa-ajan konekaupoista ja se perustettiin vuonna 1980. Ensimmäisenä konealan erikoisliikkeenä Itä-Suomessa Jokikone tarjoaa upeat ajopelit ja tyylikkäät varusteet uutena tai käytettynä ympäri maan. Yrityksen kaupanteossa on alusta alkaen välittynyt aito karjalainen, reilu ja reipas ote, joka viestii yrityksen arvoista rehtinä, luotettavana kauppiaana. 

 

Haaste: Verkkokaupan perustaminen kansainväliseen kaupankäyntiin 

Menneiden vuosikymmenien aikana Jokikone on vakiinnuttanut paikkansa Suomen suosituimpien konekauppojen joukossa, mutta verkossa yrityksen asema ei seisonut aina yhtä vankoilla perustuksilla kuin sen myymälä. Jokikone tarvitsikin itselleen verkkokaupan, jonka avulla tavoittaa sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaat entistä paremmin Suomessa ja ulkomailla. Lisäksi asiakaspalvelun ja liiketoiminnan kannalta vuorokauden ympäri toimiva kauppapalvelu tukisi huomattavasti yrityksen toimintaa. 

 

Ratkaisu: Koneverkkokauppa tärkeillä integraatioilla ja muilla koneilla

Jokikoneelle toteutettu verkkokauppa on suunniteltu vastaamaan yrityksen tarpeita myyntiä ja asiakaspalvelua tehostavana kanavana. Myös sivuston visuaalisessa ilmeessä on huomioitu yrityksen lämminhenkinen, aitoa karjalaisuutta viestivä toimintamalli. Verkkokaupassa on käytössä laaja kirjo kauppaa ja asiakkaan ostopolkua tukevia ominaisuuksia, joista tärkeimpiä ovat: 

  • Laajat integraatiot maksu- ja toimitustapoihin (mm. Checkout, YooMoney, Posti) sekä kassa- ja tukkujärjestelmiin (mm. DL Prime)
  • Monipuoliset maksu- ja toimitustavat mahdollistavat jouhevan maksamisen ja tilaamisen juuri asiakkaan haluamalla tavalla
  • Mobiiliystävällisyys ja mukautuvuus erilaisille päätelaitteille varmistavat sen, että verkkokauppa on käytettävissä missä ja milloin vaan
  • Alennuksia voi tehdä tuoteryhmäkohtaisesti, toimittajakohtaisesti ja yksittäiselle tuotteelle
  • Eurolaskurissa visuaalinen esitystapa: voit antaa summan euroissa tai prosenteissa (muuntaa oikeaan muotoon automaattisesti ja pyöristää summan/prosentin) 
  • Usean tuotteen paketointi niin, että alennus tulee automaattisesti silloin, kun tietyt tuotteet lisätään ostoskoriin 
  • Useat kieliversiot (FI, EN, RU) mahdollistavat kansainvälisen kaupankäynnin
  • Verkkokaupan tuotemäärän laajuus taataan useiden tukkurirajapintojen avulla

 

Hyödyt: Digitaalinen myyjä kivijalan rinnalle 

Jokikoneen vuonna 2016 perustetun verkkokaupan alustana on käytetty atFlow'n omaa Dataflow eCommerce-pohjaa. Liiketoiminnan vieminen verkkoon on tuottanut haluttuja tuloksia ja tyytyväisiä asiakkaita. Verkkokaupan hyötyjä Jokikoneelle ovat: 

  • Verkkokauppa toimii kivijalkaliikkeen tukena. Asiakas selailee tuotteita ennakkoon ennen kivijalkaliikkeestä ostamista tai tilaa tuotteet suoraan kotiin. Verkkokauppa tarjoaa asiakkaalle myös enemmän maksuvaihtoehtoja ja toimitustapoja.
  • Sivut ovat helposti yrityksen itse päivitettävissä, jolloin tieto pysyy ajan tasalla. Verkkokaupassa voi tuoda myös kätevästi esille tarjoukset, kampanjat ja sesonkituotteet.  
  • Liikenteen lisääntyminen yrityksen sivuille ja uusien asiakkaiden tavoittaminen onnistuvat jouhevasti ympäri vuorokauden toimivan verkkokaupan avulla.    

 

Tulokset: Kansainvälistä kaupankäyntiä järkkymättömällä alustalla 

Jokikoneen verkkokauppa palvelee niin kotimaisia kuin ulkomaalaisia asiakkaita. Myynti verkossa sujuu hyvin yrityksen tarpeisiin ja laajaan tuotevalikoimaan vastaavan kauppapaikan ansiosta. Jatkossa Jokikoneen verkkokauppaa on mahdollista myös jatkokehittää, ja kehityksen avulla varmistetaankin yrityksen vahva jalansija menestyvien verkkokauppiaiden joukossa.