Lamnian menestystarina retkeily-, erä- ja metsästysvarusteita tarjoavien verkkokauppojen huipulle alkaa eräästä Lappeenrannassa sijainneesta autotallista vuonna 2007, jolloin yrityksen perustaja Mihail Pinhasov päätti perustaa yrityksen. Aluksi liikkeessä myytiin sekalaista tavaraa ja matkamuistoja turisteille. Yritys pian erikoistui tarjoamaan laajan, nykyisin yli 3500 veitsen valikoiman ja avasi ensimmäisen verkkokauppansa.
Haaste: Oikeanlainen kumppani verkkokaupan tavoitteelliseen kehittämiseen
Yritystoiminnan kasvaessa Pinhasov kaipasi verkkokaupallensa kumppania ja ketterää teknistä kehittäjää, joka pystyisi samalla määrätietoisuudella ja kasvuhaluisella otteella viemään Lamnian digitaalista kaupankäyntiä eteenpäin. AtFlow’n kanssa kemiat ja visio natsasivat hyvin yhteen, ja vuodesta 2014 alkaen olemme tehneet tiivistä yhteistyötä toisiamme sparraten ja kannustaen eteenpäin.
Ratkaisu: Yhteistyötä ja verkkokaupan kehitystyötä oman asiantuntijatiimin voimalla
Lamnian ja atFlow’n yhteistyö on ollut avointa ja hyvin palkitsevaa yhteisen tarinamme alkuajoista lähtien. Vaikka matkalla on koettu ylä- ja alamäkiä, on yhteistyötarinamme pysynyt pitkälti samanlaisena näiden vuosien ajan. Koko tarinan on mahdollistanut aktiivinen viestintä ja suunnittelu yhdessä, mikä on taannut Lamnian verkkokaupan kasvun entistä kilpailukykyisemmäksi, jotta se pysyy jatkossakin toimialan kehityksen kärkijoukoissa mukana. Mihailin jakaessa visionsa, tavoitteensa ja oman tietotaitonsa verkkokaupan kehittämiseksi, on atFlow kerännyt sen ympärille rautaisen asiantuntijatiimin, joka tekee töitä Lamnian verkkokaupan eteen jokainen päivä.
Verkkokauppa itsessään on vuosien varrella kehittynyt 19 kielellä toimivasta sivustosta noin 30 kieliversion kauppapaikaksi, jonka monipuolinen ja uudistuva yli 34 000 tuotteen valikoima palvelee asiakkaita 50 eri toimitusmaassa. AtFlow’n Dataflow eCommerce -julkaisualustalle luotu verkkokauppa on integroitu moniin eri taustajärjestelmiin, jotka automatisoivat laajan verkkokaupan toimintoja niin tilaustenhallinnan kuin markkinoinnin puolella.
Ominaisuudet ja laajennukset, jotka automatisoivat verkkokaupan toimintoja:
- Verkkokaupan tarkka ja monipuolinen hakutoiminto on saanut asiakkailta kiitosta
- Maksu- ja toimitustapoja on lisätty asiakkaiden kysynnän mukaan. Tällä hetkellä valittavana oleviin toimitustapoihin kuuluvat UPS, Posti, GLS ja Matkahuolto sekä maksutapoihin maksukortit, verkkopankit, PayEx ja PayPal
- Käsintehdyistä uutiskirjeistä markkinoinnin automaatioihin. Nyt Klaviyo-sähköpostimarkkinointityökalu automatisoi suurta osaa yrityksen kampanjoinnista digitaalisesti
- Integraatio Trustpilot-arvostelujärjestelmän kanssa mahdollistaa asiakaspalautteen ja arvostelujen jakamisen helposti
- Hyvään hakukonenäkyvyyteen panostaminen on tuonut verkkokaupalle merkittävää kasvua
- Markkinoinnin vuosikellon mukaiset kampanjatoimenpiteet, kuten kampanjasivut, alennukset ja bannerit
Tulokset: Suomen laajimpia verkkokauppoja, joka kehittyy jatkuvasti
Eipä Mihail Lamnian alkuaikoina tiennyt, että hänen pienestä kivijalkaliikkeestään kasvaisi yhtä suuri kuin mitä se on tänä päivänä. Nykyisin Lamnia toimii pääasiassa verkkokaupassa, joka kuuluu Suomen laajimpiin yli 50 eri toimitusmaalla, 4.8/5 tyytyväisyysluokituksella Trustpilotissa, 80 % vakiokävijällä ja noin 6500 kuukausittaisella tuotetilauksella. Alkuajoista tähän päivään siirtyessä Lamnia on onnistunut kasvattamaan liiketoimintaansa 2 miljoonasta 10 miljoonan liikevaihtoon.
Verkkokaupan kasvu näkyy myös Lamnian myymälässä
Myös Lamnian Lappeenrannassa sijaitseva myymälä on muuttunut palvelemaan paremmin verkkokaupan toimintaa ja kehitystä. Digitaalisen kaupankäynnin kasvaessa yritys on muuttanut kotipaikkaansa isompiin tiloihin ja varastoon, jonka hyllyt ovat muuttuneet kuusi metriä korkeisiin varastorobottehin. Lisäksi Lamnian asiakkailla on mahdollisuus vierailla ja tutustua tuotteisiin yrityksen omassa showroomissa.