22.10.2019

Lisäbuustia myyntiin digistrategian avulla

Onko sinulla haasteita kasvattaa myyntiä, hankkia uusia asiakkaita tai pitää nykyisiä asiakkaita? Oletko kiinnostunut hyödyntämään digitaalisia työkaluja myynnin buustaamiseen, mutta et oikein tiedä miten pääset asiassa alkuun? Me atFlow’lla toimimme sekä asiakkaidemme verkkopalveluiden strategisena kumppanina että tuemme sinua myös digitaalisen liiketoiminnan jatkuvassa kehittämisessä.
Kuva tulossa

Mitä digistrategia tarkoittaa?

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että yrityksellesi asetetaan digitaalisen liiketoiminnan tavoitteet, määritetään kohderyhmät, asemoidaan yritys markkinoille ja selvitetään yrityksesi erottautumistekijät. Tämän tekeminen ei ole mitään hetken huumaa, vaan tarkoituksena onkin vuodattaa vähän verta, hikeä ja kyyneleitä, jotta saamme selville yrityksesi pidemmän tähtäimen suunnitelmat. Mitä hyötyä tästä sitten on? Opit tekemään tehokkaita, hyvin kohdennettuja toimenpiteitä juuri omalle potentiaaliselle asiakaskunnallesi ja pystyt myös helposti mittamaan toimenpiteiden tehokkuuden.

Digistrategia pakottaa sinut tutkimaan mm. näitä osa-alueita:

1. Nykytilanne: missä olemme nyt?

  • Tunnista asiakkaasi, keitä he ovat nyt ja tulevaisuudessa; minkälaisia ostajat oikeasti ovat, minkä ikäisiä, millä perusteella he tekevät ostopäätöksensä, miten he ostavat, miten tavoitat heidät, kuka on unelma-asiakkaasi. Mihin asiakkaan ongelmiin voit tarjota ratkaisun.
  • Kilpailija-analyysi ja oman yrityksen erottautumistekijät, asemoituminen markkinoille
  • Yrityksen tämän hetkinen markkinointi, mitä kanavia ja työkaluja on jo käytössä, mikä toimii tai ei toimi, mikä on yrityksesi ydinviesti
  • Tavoitteet: mihin haluamme päästä?

2. Tavoitteet: mihin haluamme päästä?

  • Tavoitteiden esitys selkeässä mitattavassa muodossa, huomioidaan tavoitteiden realistisuus
  • Tavoitteet voivat olla esim. liikevaihtoon ja myyntiin liittyviä numeerisia tavoitteita tai sosiaalisen mediaan tai konversioon liittyviä tavoitteita

3. Strategia: miten pääsemme tavoitteeseemme ja millaisia ovat sen yksityiskohdat?

  • Strategian kirjaus: määritetään, miten tavoitteet voidaan saavuttaa
  • Määritetään käytettävät työkalut ja kanavat esim. Hakukoneoptimointi - potentiaaliset asiakkaat löytävät sinut Googlen hakutuloksista Google Ads- ohjataan sivuille liikennettä maksetun mainonnan avulla
  • Remarketing – tehokas uudelleenmarkkinoinnin keino jo sivuilla vierailleille asiakkaille
  • Sosiaalinen media – ostajapersoonia kiinnostava sisältö, joka kannustaa toimintaan
  • Uutiskirjeet – ohjataan asiakas lisäostoksille

4. Mittaaminen: minkälainen mittaristo vaaditaan tuloksien seuraamiseen?

  • Määritetään, miten toimenpiteiden tehokkuutta mitataan
  • Kerätyn tiedon avulla toimenpiteitä on helppo jatkokehittää ja tehdä entistä parempia tuloksia

Näiden lisäksi digistrategiassa käsitellään henkilö-, taloudelliset- ja ajankäyttöön liittyvät resurssit. Digistrategian laatiminen aloitetaan aina haastattelulla tai kyselyllä, jossa edellä mainittuja kysymyksiä ja asioita pohditaan. Digistrategian pohjana toimivat siis yrittäjän omat havainnot, joiden ympärille tarjoamamme markkinoinnin ja myynnin asiantuntijuus rakentaa jatkoa. Kun digistrategia on valmis, on vuorossa yrityksen markkinoinnin vuosikellon suunnittelu.

Markkinoinnin vuosikello – markkinointieurot tehokäyttöön

Kun digistrategiassa kuvataan pitkän aikavälin tavoitteet ja miten niihin aiotaan päästä, markkinoinnin vuosikello puolestaan keskittyy niihin käytännön toimenpiteisiin, joilla tuloksiin päästään.

Markkinoinnin vuosikello ottaa huomioon vuoden tärkeimmät ajankohdat ja aikatauluttaa tarvittavat markkinointitoimenpiteet asiakkaan näkökulmasta tärkeimpiin ajankohtiin. Tämä auttaa tekemään markkinointia asiakaslähtöisesti, tehokkaasti ja suunnitelmallisesti. Yleensä yrityksillä on tietyt sesongit, jolloin kauppa käy varmasti, tämän lisäksi markkinoinnin vuosikellossa ideoidaan toimenpiteitä myös niitä hiljaisempia sesonkeja varten.

Case-esimerkki: lisää kävijöitä kivijalkamyymälään ja verkkoon

Loimme kultaliikkeelle digistrategian ja markkinoinnin vuosikellon, jonka myötä yrityksen löydettävyys verkossa on kasvanut merkittävästi. Prosessi alkoi yrittäjän haastattelulla, jossa käsiteltiin nykyisiä myynnin kipupisteitä ja tämän perusteella luotiin toimenpide-ehdotus, jota myös lähdimme toteuttamaan.

Asiakkaallamme on kivijalkamyymälän lisäksi verkkokauppa ja tavoitteemme oli saada kasvatettua myyntiä digitaalisten kanavien avulla ja ohjattua lisää kävijöitä myymälään. Verkkokauppaan luotiin mm. kampanjasivuja, joissa esiteltiin tiettyjen sesonkien tuotteita, tehtiin bannereita, jotka ohjaavat asiakkaan sivuilla oikeaan paikkaan ja tuettiin myyntiä kohdennetuilla markkinointikampanjoilla Google Adsissa, Facebookissa ja Instagramissa.

Digistrategia ja markkinoinnin vuosikello pähkinänkuoressa

Digistrategia ja markkinoinnin vuosikello toimivat kuin yrityksen oppaina tulevaan strategiasuunnitteluun ja toimenpiteiden toteuttamiseen. Niiden avulla pystyt helposti hahmottamaan yrityksesi toimintaa ja olemusta. Digistrategian ja markkinoinnin vuosikellon avulla pystyt suunnitelmallisesti kehittämään yrityksesi toimintaa ja saavuttamaan täyden potentiaalin.

Mikäli toimenpiteiden käytännön toteutus tuntuu hankalalta, me atFlow´lla tarjoamme myös lisäpalvelun, jolla toteutamme haluamasi toimenpiteet. Itsenäisen toteuttamisen ja jatkokehityksen tueksi järjestämme mielellämme myös koulutuksia, joiden avulla voimme opastaa sinua tarvittaviin toimiin.

Jos digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen kiinnostaa, me autamme sinua mielellämme tavoitteiden asettamisessa ja niiden saavuttamisessa!

Ota yhteyttä:

markkinointi@atflow.fi

+358 50 300 3593

Tuote on lisätty koriin
Tuote on lisätty koriin

Siirry ostoskoriin
Tallennettu ostoskori ladattu

[CART NAME]

Siirry ostoskoriin
Tallennettu ostoskori poistettu

[CART NAME]

OK