18.02.2022

Opas sähköpostimarkkinointiin

Pohditko, kuinka kasvattaa verkkokaupan myyntiä? Esittelemme sinulle sähköpostiautomaatioiden mahdollisuuksia ja annamme 5 sisältöideaa, jotka voit toteuttaa itse. Lataa opas ilmaiseksi.
Opas markkinoinnin automaatiot

Mitä sähköpostiautomaatiot ovat ja miksi niiden tekeminen kannattaa?

Maksettuun mainontaan, kuten hakukonemainontaan verrattuna sähköpostimarkkinointi on astetta kohdennetumpaa, mikä auttaa sinua palvelemaan asiakasta halutessasi hyvinkin henkilökohtaisesti ja personoidusti. Sähköpostimarkkinoinnin pystyy automatisoimaan sähköpostiautomaatioilla, jolloin sähköpostit lähtevät määritettyjen toimenpiteiden seurauksena vastaanottajille automaattisesti. Sähköpostiautomaatioita voidaankin ajatella digitaalisena asiakaspalvelijanasi sekä myyjänäsi. Sähköpostimarkkinointia varten on tehty useita ohjelmia, joista suosittuja ovat esimerkiksi MailChimp ja Klaviyo.

 

Lataa opas itsellesi tästä

 

Oppaassa esittelemme 5 sähköpostiautomaatiota 

Näillä viidellä automaatiolla pääset alkuun siitä, mitkä automaatiot vauhdittavat verkko-ostosten määrää kaupassasi ja miten saat asiakkaat astumaan verkkokauppaasi yhä uudelleen.

 

  1. Tervetuloasarja uutiskirjeen tilanneille

Uutiskirjeen tilaaminen on aina merkki ostopotentiaalisesta asiakkaasta, joka odottaa saavansa ensimmäisen kirjeen viimeistään päivän sisällä tilauksesta. Sen sijaan, että alat pommittamaan asiakasta suoraan tuotteilla, voit tehdä viestisarjan, jonka tarkoituksena on toivottaa uusi asiakas rauhassa tutustumaan yritykseesi ja samalla oppia tämän kiinnostuksista. Viestisarja voi sisältää esimerkiksi esittelyn yrityksestäsi sekä suosituimmista tuotteista. Viestien onnistuvuutta myynnin edistämisen seuraamisessa voi seurata klikkauksien ja sivuvierailujen avulla.

 

  2. Hylätty ostoskori

Hylätty ostoskori -automaatio on perinteinen ja kaikista automaatioista tärkein osa verkkokaupan perustoimintoja. Kun asiakas ei jostain syystä vie ostoskoriaan kassalle, voidaan tämän automaation avulla aktivoida asiakas tekemään ostopäätös ja ohjata hänet maksamaan keskeneräiseksi jäänyt ostoskori loppuun asti. Kauppiaana et menetä mitään - kesken jääneet ostoskorit eivät huoleta, kun aidosti ostohaluiset asiakkaat palaavat kassallesi maksun kera. Asiakkaan voi vakuuttaa maksamaan ostoskorin vahvistamalla luotettavuuttasi, kertomalla laadusta, tarjoamalla kanta-asiakasetua sekä tarjoamalla edullisemmin. Toimivuutta voit seurata viestin avausprosentilla sekä toteutuneiden ostojen seuraamisella.

 

  3. Olet olemassa

Hyvä kauppias tietää, että kerran ostaneelle on helpompi myydä uudelleen kuin ensimmäistä ostostaan tekevälle. Automaatio aktivoituu, kun se on ajankohtaista asiakkaan viimeksi tekemän ostoksen jälkeen. Itse ajankohtaan, milloin asiakas luetaan epäaktiiviseksi vaikuttaa erityisesti asiakkaan tarve, toimialasi ja tuotteesi. Esimerkiksi vaatekaupat voivat hyvinkin tarjota asiakkaalle farkkuihin sopivaa toppia jo pari viikkoa oston jälkeen, kun taas uuden porakoneen ostajalla voi mennä parikin kuukautta ennen kuin ostaminen tulee taas ajankohtaiseksi. Voit hyödyntää viesteillä tuotenostoja, mutta myös tarjota alennuksia, kertoa uutuuksista sekä jakaa tietoa tai tunteita. Viestien tehokkuutta voit seurata avausprosentilla sekä klikkausprosentilla.

 

  4. Kiitä tilauksesta

Asiakkaan kiittäminen ensimmäisen tilauksen jälkeen on häntä kohtaan ystävällinen ele, joka osoittaa kiitoksesi ja arvostuksesi asiakasta kohtaan samalla lailla kuin myyjä kassalla kiittäessä ja toivottaessa asiakkaille hyvää päivää. Vanhoille asiakkaille automaatio on puolestaan astetta tuttavallisempi ja osoittaa, että muistat heidät kuin vanha kyläkauppias konsanaan. Viesteillä voit ohjata kanta-asiakkuuteen, tarjota kanta-asiakasetuja, tehdä tuotenostoja sekä kertoa, mitä asiakkaan valinta merkitsee ja mahdollistaa sinulle. Viestien onnistuvuutta voit seurata avausprosentilla sekä asiakastilien määrän kasvulla.

 

  5. Pyydä palautetta

Tänä päivänä suositteluilla, asiakastyytyväisyyskyselyillä, palautteella ja tuotearvosteluilla on avainasema uusien asiakkaiden houkuttelussa ja nykyisten sitouttamisessa. Pyytämällä asiakkaaltasi palautetta joko tuotteesta tai saamastaan palvelusta voit vaikuttaa positiivisesti hänen saamaansa mielikuvaan sinusta ja näyttää, että välität hänen mielipiteestään. Pienetkin eleet ja keinot vuorovaikukseen asiakkaan kanssa ylläpitävät tämän luottamusta ja halua shoppailla verkkokaupassasi uudemman kerran. Viestien onnistuvuutta voit seurata avausprosentilla sekä palautteella.

Pyydä demoa tai jätä yhteydenottopyyntö!

Jutellaan yhdessä, kuinka yrityksesi voisi hyötyä asiantuntijapalveluistamme