25.02.2020

Digi eat & travel tapahtuman kohokohdat

Digi eat & travel tapahtumasta 20.2. lähdettiin kotiin hyvän leivän ja inspiroivien vinkkien kera. Lue tästä illan kuumimmat puheenaiheet ja asiantuntijoiden vinkit!
T_PLACEHOLDER_IMAGE

Digi eat & travel tapahtumamme torstaina 20.2.2020 kokosi yhteen erilaisia matkailu- ja elintarvikealan yrittäjiä ympäri maakuntaa. Laaja joukko vietti iltaa kuunnellen inspiroivia ajankohtaisia puheenvuoroja, syöden herkullista ruokaa, virittäen mielenkiintoisia keskusteluja ja maistellen paikallisen pienpanimon oluita. Laadimme tämän tiivistelmän illan puheenvuorojen keskeisimmistä aiheista ja listasimme niiden kohokohdat. Mikäli et päässyt paikalle, lue alta puheiden tärpit, ja mikäli olit tapahtumassamme, virkistä vielä muistiasi!

Matkailuliiketoiminnan kansainvälisen maisteriohjelman johtaja ja matkailuliiketoiminnan tutkija Juho Pesonen Itä-Suomen yliopistolta nosti esiin hienoja huomioita ja kokemuksia sosiaalisen median maailmasta. Juhon opit innostivat varmasti yrittäjää jos toistakin someaktiivisuuden nostamisesta seuraavalle tasolle. Juhon vinkit tähän tavoitteeseen ovat:

  • tähtää korkealle: koeta rikkoa ensin 1000 tykkääjän rajapyykki ja sitten 5000 tykkääjän
  • riko perinteistä kaavaa: käytä someen 5-7 tuntia viikossa perinteisen kahden tunnin sijasta. Ajankäyttö korreloituu varmasti seuraajamäärissä.
  • kerää materiaalipankki, josta voit napata sisältöä aina tarvittaessa
  • jos sinulla ei ole kerrottavaa, kannattaa hyödyntää ja jakaa muiden yritysten somenostoja

Omien somekanavien lisäksi tänä päivänä luotetaan myös verkostojen voimaan. Siksi myös Pohjois-Karjalan matkailu voidaan nostaa yhdessä kartalle sosiaalisen median avulla:

  • jaa naapuriyrityksen päivityksiä
  • maakunnan markkinointi hyödyttää myös omaa toimintaa
  • tehdään maakunnasta yhdessä houkutteleva paikka matkailijoille

 

Seuraavaksi atFlow’n nykyasiakas, matkailuyrittäjä Kirsi Partanen Äksyt Ämmät Oy:sta kertoi yrityksen huikeasta matkasta matkailumaailman kartalle. Kestävän matkailun, vastuullisuuden ja ympäristöteemojen johdonmukainen korostaminen sisällöissä toi hakukonenäkyvyyttä, joka nosti Äksyt Ämmät jopa the Guardianin 20 matkakohteen listalle, jossa painottuvat kestävä kehitys ja luontoarvot. Kirsin kuulumiset matkailuyrittäjälle kuuluvatkin seuraavasti:

  • suunnittele tarkkaan, ketä haluat puhutella, ja mille kohderyhmälle suunnata esim. Instagram-postauksia
  • ajattele isosti ja siitäkin vielä isommin, niin voit saavuttaa isoja asioita!

 

Juhon ja Kirsin lisäksi halusimme kuulla vielä yhtä alansa asiantuntijaa, Jason Koukkua, joka on Nurmeksessa sijaitsevan Hyvärilän nuoriso-, matkailu- ja leirikeskuksen toimitusjohtaja. Jasonilla on vahva tausta matkailun saralla, ja Hyvärilä puolestaan toteuttaa kattavan nuorisotoiminnan lisäksi myös matkailutoimintaa.

Jason ei päässyt paikan päälle tapahtumaamme, joten haastattelimme häntä etäyhteyden avulla. Jason avasi omaa näkökulmaansa matkailun nykytilasta ja tämän päivän trendeistä, joiksi hän listasi muun muassa:

  • somen hyödyntäminen markkinoinnissa
  • asiakkaiden ilmastotietoisuus: halutaan valita ympäristöystävällisiä matkailutuotteita ja -palveluita
  • luonnon ja puhtauden arvostaminen
  • vastuullisuus ja paikallisuus

 

Jason kertoi uskovansa matkailun kehityksen jatkuvan positiivisena ja kasvavana. Ihmiset haluavat nyt ja jatkossa kasvattaa tavarapinojen sijasta henkistä pääomaa, jota palvelut ja matkailutuotteet pystyvät tarjoamaan; elämyksiä ja kokemuksia. Matkailussa asiakkaita ei enää viehätä niin sanottu massaturismi, vaan aito matkailutoiminta ja ympäristöt ovat nousseet yhä suositummaksi. Tässä mm. Itä-Suomi voi nousta erityisasemaan oman ympäristön ja tarjottavien palveluiden ansiosta. Tämä olisi myös sellainen puoli matkailusta, johon Jasonin mielestä yritysten kannattaisi panostaa.

Jason nimesi yhdeksi digitaalisuuden haasteeksi sen laajuuden kokonaisuutena. Vaikka digitaalisuudesta on ollut suuri hyöty ja sitä on pystytty hyödyntämään askel kerrallaan, vielä riittää paljon opittavaa. Tulevaisuuden visio Hyvärilää varten sisältää esimerkiksi strategisia numeerisia tavoitteita, sosiaalisen median parempaa haltuunottoa ja digitaalisuuden parempaa hyödyntämistä asiakasrajapinnassa.

 

"Yleispätevää neuvoa siihen kuinka lähteä digiä hyödyntämään ei ole, mutta uskon, että siinä on maailma avoinna. Potentiaali siinä on valtava ja se kuka sen pystyy ottamaan haltuun on varmasti etulyöntiasemassa, joten siihen kannattaa panostaa." - Jason Koukku