Hakukoneoptimointi – Mitä se on ja mistä aloittaa?

Mikäli sinulta löytyy jo verkkosivut, voit testata kuinka ne löytyvät Googlesta. Käytä hakusanoja, joita asiakaskuntasikin luultavimmin käyttää.
Hakukoneoptimoinnin voi aloittaa lisäämällä sivustolle metatiedot, jotka ovat sivustolle hakukonetta varten määriteltyjä tietoja. Tärkeimmät niistä, title ja description, ovat kuitenkin näkyvissä hakutuloksissa myös hakijalle.
On tärkeää, että metatiedot seuraavat sivuston sisältöä ja ovat siten realistisia, eivätkä väkisin kalastele huomiota aiheeseen kuulumattomilla avainsanoilla tai ilmaisuilla. Tällöin sivustosi saa suuremman huomion hakukoneissa ja todennäköisemmin potentiaalisilta ihmisiltä.
Title
Sivun otsikkoattribuutti, joka näkyy hakukoneessa haun otsikkona sekä välilehden otsikkona. Sen tulee olla informatiivinen ja sisältää sivun tärkein avainsana.
Meta Description
Titleä laajempi kuvaus siitä, mitä sivulta löytyy. Description on se teksti, joka näkyy hakukoneessa Titlen alapuolella. Description kannattaa muotoilla kävijän kannalta houkuttelevaksi yhden tai korkeintaan muutaman virkkeen kokonaisuudeksi, joka sisältää ainakin yhden sivustosi keskeisen avainsanan. Ole tiivis, mutta asiapitoinen.
Avainsanat
Määrittele yleisesti sivustosi tärkeimmät hakusanat ja käytä niitä niillä sivuilla, joille haluat kävijöiden ensimmäiseksi päätyvän hakukoneista. Mieti kuitenkin myös sivukohtaisesti tärkeimmät hakusanat. Google tunnistaa nykyään hyvin taivutusmuotoja, joten niistä ei tarvitse huolehtia.
Otsikot
Sisältöä kirjoittaessa H1-tason otsikko on tärkein hakukonenäkyvyyden kannalta, joten valitse se sivun pääotsikon määreeksi. Varmista, että H1-tasoinen otsikko löytyy joka sivulta ja sisältää kyseisen sivun tärkeimmän avainsanan.
Sisältö
Kaiken kaikkiaan sivuston sisällön laatu on pääosassa. Panosta hyvään sisällöntuotantoon ja tarjoa ajankohtaista tietoa. Päivitä myös vanhempia sivuja. Pidättäydy yhdessä aiheessa per sisältösivu. Sisältösivujen tulee kuitenkin muodostaa järkevä kokonaisuus, joten järjestä ylä- aja alasivut loogisesti. Myös se vaikuttaa Googlen arvojärjestykseen, miten paljon eri tyyppistä sisältöä julkaistaan (kuvia, videoita, tekstiä, linkkejä): mitä enemmän erilaista, sen parempi.
Ostaessasi verkkosivuja, kannattaa tarkastaa kuuluuko pakettiin hakukoneoptimointia ja millä tavalla. Esimerkiksi atFlow’n verkkosivutoteutuksiin hakukoneoptimoinnin perustoimenpiteet kuuluvat vakiona aina.
Jutellaanko lisää?
Jätä yhteydenottopyyntö, vastaamme sinulle mahdollisimman pian
