06.06.2017

Matkailun tiedonhallinnan uusi aika on alkanut

Matkailuelämyksiä haetaan muiden palveluiden tapaan lähtökohtaisesti verkosta. Vaikka kohde olisi tiedossa, voi majoituksen, ravintolat ja aktiviteetit joutua kuitenkin etsimään eri sivustoilta. Kaikkea ei välttämättä edes vielä löydä verkosta, jolloin moni mielenkiintoinen vaihtoehto jää matkailijalta pimentoon.
T_PLACEHOLDER_IMAGE

Monen eri palveluntarjoajan toiminta voidaan kuitenkin kokea haasteelliseksi sovittaa yhteen paikkaan toimivaksi kokonaisuudeksi. AtFlow on kehittänyt tähän haasteeseen Matkailun Tietoalustan, jonka avulla matkailun palveluiden tuominen verkkoon helpottuu huomattavasti, jolloin sekä matkailija, että palveluntarjoaja voittavat. Palvelun keskeisin hyöty onkin tiedon keskittäminen yhteen paikkaan. Ei enää hajanaisia kansioita, tiedostoja tai rekistereitä, vaan yksi palvelu, jolla tiedonhallinta hoituu.

Kun hallinnoitavana on useiden yritysten tietoja, on kaikkien muutosten päivittäminen ja uusien tietojen lisääminen työlästä ja hidasta. Matkailun Tietoalusta toimii siten, että yritykset itse päivittävät mahdolliset muutokset kyselylomakkeiden kautta, joiden hyväksynnän jälkeen muutokset päivittyvät oikeille paikoilleen. Tietoja ei siis tarvitse naputella paikoilleen manuaalisesti. Samalla periaatteella myös uudet yritykset voidaan lisätä mukaan palveluun.

Mitä hyötyä tällaisesta kaiken yhteen kokoavasta tietopankista sitten on? Kun tiedot ovat organisoitu yhdelle sivustolle, Matkailun Tietoalusta mahdollistaa tiedon jakamisen yhtenäisesti ja tehokkaasti eri kanavia pitkin niin, että se saavuttaa halutut kohderyhmät. Tietoa palveluista voidaan hyödyntää useissa eri paikoissa, kuten uutiskirjeissä, muilla verkkosivuilla ja matkailuesitteissä.

Kaupunki, matkailun organisaatio ja matkailuneuvonta tekevät päällekkäistä työtä samaan tai eri tarkoitukseen. Päällekkäistä tuotantoa on esimerkiksi kieliversioinnit, tiedon keruu ja tiedon jakaminen. Matkailun Tietoalusta kokoaa kaiken tiedon kattavasti eri kielillä, jolloin samaa työtä ei tarvitse tehdä uudelleen.

Matkailun Tietoalusta mahdollistaa sen, että matkailija voi valita haluamansa palvelut kuljetuksineen ja majoituksineen yhdestä paikkaa parilla klikkauksella. Matkailija saa esimerkiksi ehdotukset yhden alueen matkailun tarjonnasta verkkosivulla ollessaan.

 

CASE: VisitKarelia.fi

VisitKarelia.fi kokoaa yhteen Pohjois-Karjalan alueen matkailumahdollisuudet: palvelussa hallitaan 1555 yrityksen, tapahtuman ja kohteen tietoja. Sähköiset tietokyselyt alueen yrityksille automatisoivat Karelia Expert Oy:n tietojen keräystä ja hiotut jakeluprosessit edesauttavat tiedon saavutettavuutta ja löydettävyyttä.

Tietosisältö on laadukasta: tiedot kerätään suoraan kohteilta ja tapahtumilta itseltään ja jalostetaan matkailuneuvonnan käsittelyprosessin kautta ennen julkaisua. Myös päivitettävyys on helppoa, sillä ylläpito sujuu lomakepohjaisesti yhdellä lomakkeella. Muutokset päivittyvät kaikkiin jakelukanaviin.