01.03.2018

Matkailun verkkokauppa 2018

Matkailun kysyntä maailmalla on siirtymässä valmiista paketeista individuaalimatkailuun. Jotta Suomi pysyisi kansainvälisellä tasolla kilpailukykyisenä matkakohteena, matkailun digitaalisia palveluita tulisi kehittää.
T_PLACEHOLDER_IMAGE

Ohjelmapalveluiden digitaalinen myynti


"Digitaalisten palveluiden avulla ulkomaalaiset matkailijat voisivat itse järjestää oman päiväohjelmansa"


Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen toteaa Ylen Aamu-tv:n haastattelussa suomalaisten matkailupalveluiden vaativan digitalisointia vastatakseen kasvavaan individuaalimatkailuun.

Myös Scandic Hotels Oy:n toimitusjohtaja Aki Käyhkö toteaa suuria mahdollisuuksia olevan siinä, että digitaalisten palveluiden avulla ulkomaalaiset matkailijat voisivat itse järjestää oman päiväohjelmansa.

Yhä useampi siis etsii tietoa matkakohteista pääasiassa verkosta ja jopa varaa palvelut mobiililaitteella. Esimerkiksi Tjäreborgin mobiililiikenteen osuus oli 35% vuonna 2017, eli jopa 30% edellisvuotta enemmän.

Kansainvälisellä tasolla mobiililaitteiden käyttö matkansuunnittelussa korostuu VisitFinlandin teettämässä tutkimuksessa 9 eri maan matkailijoiden käyttäytymisessä. Erityisesti kiinalaiset ja japanilaiset suosivat kansainvälisten matkailupalveluiden varaamista mobiililaitteella ja venäläistenkin kohdalla matkailusivustojen liikenne tulee 40% mobiililaitteista.

 

 

Haasteet matkailun kehittäjälle


”Kun alueen pienet palveluntarjoajat kootaan yhteen laadukkaaksi kokonaisuudeksi, ohjelmapalveluiden tarjoaminen tehostuu – –”


Oman alueensa matkailun kehittäjälle tässä on monta erillistä haastetta. Vastaaminen individuaaliseen verkossa tapahtuvaan ja enenevissä määrin mobiililla tehtyyn matkasuunnitteluun edellyttää nykyaikaisia verkkopalveluita. Etenkin pienempien matkailuyrittäjien kannalta tämä voi olla haaste, mutta myös suuri mahdollisuus kasvaneen kysynnän vuoksi.

Suuret ohjelmapalveluiden jakelukanavat, OTAt (Online Travel Agencies, sivustoja esim. ebookers.com) dominoivat aktiviteettien varaamista kansainvälisellä tasolla ja tarjoavatkin paljon valinnanvaraa, mutta matkojen räätälöinti ja yksilöllisemmän palvelun saaminen voi olla kortilla. Myös yrittäjältä suurella kansainvälisellä varaussivustolla mukana oleminen vaatii jatkuvaa päivittämistä, joka käsin tehtynä vie aikaa, etenkin jos sivustoja, joilla halutaan olla läsnä, on käytössä useita.

Vain kotimaan ohjelmapalveluihin rajattu verkkopalvelu voi sen sijaan näyttäytyä hyödyllisempänä niin pienelle yrittäjälle kuin matkailijalle. Kun pienet palveluntarjoajat kootaan yhteen laadukkaaksi kokonaisuudeksi, palveluiden tarjoaminen tehostuu, yrittäjien näkyvyys verkossa kasvaa ja matkailija löytää matkakohteensa tarjonnan helposti yhdestä paikasta.

 

Matkailun Tietoalusta


Tietoalusta on verkkopohjainen palvelu, joka kokoaa kaikki sähköiset palvelut yhteen ja sähköistää matkailun myynnin helpoksi kokonaisuudeksi. Nykyaikaisessa, kaikille laitteille skaalautuvassa palvelussa yhdistyy verkkokauppa, verkkosivusto, matkailupaketit, älykäs hinnoittelu, tarjouksien teko sekä helppo ostaminen niin kotimaasta kuin kansainvälisesti.

Palvelun ylläpitäjälle laajastakin sisällöstä ei koidu ylimääräistä työtä: palvelu pysyy ajan tasalla, kun yrittäjät voivat päivittää omat tietonsa itsenäisesti.

Tutustu Matkailun Tietoalustaan osoitteessa tietoalusta.fi.

 

Case-esimerkki: Skafur Tour


Skafur-tour.fi -verkkopalvelu kokoaa satojen yritysten tarjoamat ohjelmapalvelut ja tiedot yhteen paikkaan. Omatoimilomailija tai ryhmä voi ostaa palvelusta valmiit lomapaketit kuin myös liput yksittäisiin aktiviteetteihin.

"Sivusto on visuaalisesti hieno ja hakutoiminnallisuudet auttavat kuluttajaa löytämään hänen haluamansa palvelun."

- Riitta Kiukas, Skafur-Tour.fi:n perustaja