31.03.2020

Mitä yrityksesi digitaalinen mökkitie kertoo tarjoamastasi palvelusta?

Millaisessa kunnossa on matkailuyrityksesi virtuaalinen mökkitie? Onko saapuminen matkailupalveluidesi luokse tasaista kyytiä, vai mureneeko matkailijan reissu huonokuntoiseen tiepohjaan? Nykypäivän matkailijat odottavat sinulta mahdollisimman hyväkuntoista verkkopalvelua, joka on aina valmiina palvelemaan heitä myös kriisiaikana ja sen jälkeen. Lue, millaiseen digitaaliseen aikakauteen matkailupalveluita tarjoavat yritykset ovat siirtymässä!

Pidä yrityksesi mökkitie hyvässä kunnossa 

Kuvittele tilanne, että olet kurvaamassa perheellä ja matkatavaroilla täyteen pakatun Sierrasi aiemmin vuokraamallesi mökille johtavalle tielle. Pitkään odotettu lomamatka näyttää kuitenkin yllättäen tyssäävän siihen, että mökkitie on viimeksi kunnostettu 20 vuotta sitten. Mielessäsi lomafiilis murenee samaa tahtia kuin Sierran pohja kivikossa – eikä mökkiäkään näy horisontissa. Väkisin puskee mieleen ajatus, että onko perille saavuttuasi muutkin perusasiat yhtä retuperällä. Ettei vain nyt tullut tartuttua kaunistellun totuuden syöttiin matkaa varatessa, ja olisikohan vielä jotain vaihtoehtoa, jolla saisi loman pelastettua. 

Onneksi kuvailemani tarina on harvemmin reaalielämässä totta, sillä matkailualan yritysten tarjoamat mökit ja niiden mökkitiet ovat useimmiten priimakunnossa. Usein kuitenkin matkailupalveluita tarjoavien yritysten verkkopalveluissa – tai ennemminkin niiden puutteessa – asiakas kohtaa digitaalisella ostopolullaan yllä kuvattuja tuntemuksia. Vuokrattava mökki saattaa hyvinkin löytyä Bookingista, tai asiakas on voinut törmätä siihen kaverin Instagram -päivityksessä, mutta tuon potentiaalisen asiakkaan ostopolku katkeaa viimeistään siinä vaiheessa, kun mahdollisuutta yhteydenottoon ei tunnu löytyvän mistään digitaalisesta kanavasta. Hyvin usein tässä vaiheessa asiakkaan ostohousut tippuvat jalasta. 

Tällä aikakaudella matkailupalvelun tulisi olla digitaalisesti löydettävissä, sillä asiakas haluaa tehdä ostoksia missä ja milloin hänelle parhaiten sopii, sekä suunnitella ja kerätä itse oman matkansa ostoskoriin. Myös kriisiaikoina, kuten tämänhetkisen koronavirustilanteen pysäyttämässä maailmassa, on ensiarvoisen tärkeää pitää yllä hyvää asiakaspalvelua ja mielikuvaa yrityksesi tarjoamista matkailupalveluista

 

Matkailualan yrityksiä varten tähän on olemassa tuottava ratkaisu: Matkailun verkkokauppa

 

Matkailupalveluiden tulevaisuus on monikanavainen 

TrekkSoftin tutkimuksen mukaan vuonna 2018 tehdyt suorat online-varaukset verkkopalveluissa tipahtivat reilut 12% edelliseen vuoteen nähden erinäisten markkinapaikkojen ja matkanvälittäjien kasvattaessa osuuttaan. Tässä kuitenkin kannattaa tuijottaa trendin sijaan kokonaisosuutta, joka on edelleen verkkopalveluiden kautta tapahtuvilla suorilla varauksilla 66,7%. Suoran kontaktin merkitystä ei siis kannata aliarvioida, matkailupalveluiden tulevaisuus on verkossa. Etenkin matkailutoimijalle suorakontakti on huomattavasti tuottoisampi, kuin ylimääräisen lenkin kautta kiertänyt myynti.  

Kovasti rummutetaan myös monikanavaista markkinointia, minkä mukaan yrityksen tulisi olla  aktiivisesti läsnä Googlessa, sosiaalisessa mediassa ja kaikissa niissä kanavissa, missä on potentiaalinen asiakaskin. Näiden kanavien kautta asiakas ohjataan verkkosivulle, jossa ostopäätöksentekoon pyritään vaikuttamaan monenmoisin houkuttimin.  

Monikanavaisuuden hyödyt kokeneet ja niistä viisastuneet väittävät, että näillä kanavilla on myös todistettava positiivinen vaikutus liiketoimintaan. Usein kuitenkin tuon suurelta ja monimutkaiselta tuntuvan monikanavaisen investoinnin esteenä ovat yrittäjän resurssit ja osaaminen. Monikanavaisuuden paahteessa on helppo unohtaa, että sinne mökille on asiakkaan todella vaikea päästä, jos perusasiat eivät ole hoidossa ja itse tie perille on jäänyt hoitamatta. Tässä tilanteessa on yrittäjän ajateltava asiaa pitkäkatseisesti, alun investoinnit kantavat kyllä hedelmää tulevaisuudessa, varsinkin jos olet valinnut toteutusta varten vierellesi kumppanin, joka tietää haasteesi ja pystyy viemään liiketoimintasi askel askeleelta turvallisesti kohti digiaikaa

 

Varmista matkailuyrityksesi digijalanjälki 

Myös useat pienemmätkin matkailuyritykset tiedostavat nämä kaupankäynnin haasteet. Kuitenkin edelleen monelta matkailupalveluiden tarjoajalta puuttuu se yksikin digitaalinen kanava, mistä palvelut löytyvät, ja sieltä keinot, millä kiinnostunut asiakas pääsee varauspäätökseen saakka. Palvelulupaus juuri sellaisesta kohteesta ja elämyksistä, mitä asiakas kaipaakin, olisi helposti lunastettavissa monien yrityksien kohdalla. Muutamilla yksinkertaisilla ja luotettavilla keinoilla ostopäätöksen kynnyksellä keikkuva asiakas voidaan saada ottamaan yhteyttä, ja lopulta varaamaan matka. Siihen, että olet löydettävissä asiakkaidesi digitaalisella ostopolulla riittävät perustasolla seuraavat elementit:  

  • uskottava verkkosivu 
  • luotettavan ja aidon tunteen luova sisältö 
  • selkeästi esillä olevat yhteydenottolomake, sähköpostiosoite tai puhelinnumero 

 

Online-varausmahdollisuus on jo suuri mökkitietä tasoittava tekijä. Tärkeintä on asiakaskokemus ketterästä ja mutkattomasta ostopolusta alusta loppuun saakka.  

 

Apua verkkopalvelun perustamiseen 

Jos yksin prosessiin ryhtymiseen ei riitä aikaa tai energiaa, niin mm. matkailun yritysryhmähankkeet voivat olla avuksi. Niissä asiantuntevat yhteistyökumppanit ja tiimit ovat jo valmiiksi valittuina, tarjolla on runsaasti vertaistukea ja monissa hankkeissa on vieläpä 75% rahallinen tuki. Kustannuksiin kun varaat sen verran mitä tekee viisi myytyä lisäviikkoa vuodessa, niin sillä pääsee jo vallan hyvään vauhtiin. 

Koronavirustilanteen vuoksi Business Finland tarjoaa liiketoiminnan kehitykseen häiriötilarahoitusta Suomessa toimiville matkailualan yrityksille ja matkailun oheispalveluiden tuottajille, jotka kärsivät vähentyvän matkailun aiheuttamista liiketoimintavaikutuksista. Kehitysrahoitus mahdollistaa investoinnin liiketoimintaa kehittävään suunnitteluun. Suunnitelma voi sisältää esimerkiksi verkkopalvelun hyödyntämisen liiketoiminnan kehittämiseksi, sillä sen avulla sekä kotimaan että ulkomaiden matkailijat löytävät matkailupalvelusi verkossa. Voit lukea lisätietoa rahoituksesta ajankohtaisista uutisistamme

 

Kiinnostuitko matkailupalveluidesi digitalisoimisesta? 

Ei kannata kompastua perusasioihin, kun ne ovat helpoimpia saada kuntoon. Ovatko sinun palvelusi löydettävissä esimerkiksi hakukoneessa? Käythän vielä varmistamassa, millainen digitaalinen mökkitie teidän kohteeseenne vie kirjoittamalla hakukenttään palveluitasi kuvaavat hakusanat. Selaimen incognito-ikkuna on oiva kaveri kertomaan tilanteesta puolueettomasti. 

Jos yrityksesi mökkitie kaipaa kunnostusta tai haluat rakentaa sitä entistä parempaan kuntoon, niin lähde kehittämään matkailuliiketoimintaasi ja taklaa tulevaisuuden haasteet! Ota siis rohkeasti yhteyttä asiantuntijaamme ja varaa maksuton esittelyaika – haluamme auttaa sinua luomaan uusia kasvumahdollisuuksia yrityksellesi. 

 

(Blogijulkaisun kirjoittaja on matkailutoimialataustan omaava digitoimisto atFlow’n liiketoimintajohtaja.)

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä

Joonas Karvinen
Joonas Karvinen
Myyntipäällikkö