Julkaistu: 05.04.2017

Menestyvän verkkosivuston visuaalisuus

Yrityksen visuaalisen ilmeen kautta on luonnollisinta vaikuttaa asiakkaan käsitykseen yrityksen imagosta. Visuaaliseen ilmeeseen kannattaa panostaa, sillä verkkosivuston ulkonäön ja selkeyden kautta syntynyttä ensivaikutelmaa voi olla vaikea muuttaa. Yritys tai tuote ilman positiivista visuaalista aistikokemusta ei erotu kilpailijoista saati jää mieleen.

Verkkosivuston visuaalisuus

Visuaalisen ilmeen määrittäjä internetissä on luonnollisesti verkkosivujen ulkonäkö ja toimivuus. Niin kuin muissakin makuasioissa, ei kuitenkaan ole yksiselitteistä vastausta siihen, minkä näköiset ovat hienot verkkosivut. Verkkosivuston tyylin räätälöinnissä pitää huomioida sisältö sekä kohderyhmä, sillä samat visuaaliset kikat eivät välttämättä toimi kaikkeen. Joitain asioita voidaan kuitenkin pitää perustana sille, mistä on hyvä lähteä liikkeelle.

 

Värimaailma

Sivustolle on hyvä valita muutama hyvän combon muodostava väri, joista elementit sivuilla muodostuvat. Sisältö on kuitenkin pääosassa, joten värit eivät saa viedä siltä liikaa huomiota.

 

Teksti

Sama kuin väreissä, eri fonttejakaan ei kannata viljellä liiaksi. Esimerkiksi pääotsikoilla voi olla eri fontti kuin sisältötekstillä. Sisältötekstiin kannattaa valita Sans-Serif -tyylisiä fontteja, jotka ovat helppolukuisia näyttöpäätteeltä. Yleisimpiä ovat esimerkiksi Helvetica, Arial sekä Verdana.

 

Grafiikat ja kuvat

Jos teksti ja kuvat eivät ole tasapainossa, on lukeminen raskasta. Kaikkea informaatiota ei kannata edes yrittää tuoda ilmi kirjoittamalla, vaan kannattaa miettiä, mitkä asiat välittyisivät paremmin esimerkiksi infograafin kautta. Etenkin verkkokauppojen on hyvä panostaa laadukkaisiin valokuviin, sillä asiakas haluaa mahdollisimman paljon tietoa tuotteesta tai palvelusta, jota ei pääse ostohetkellä oikeasti tarkastelemaan.

Jos yritykseltäsi ei löydy tarpeeksi laadukkaita kuvia tai ei ole aikaa niitä ottaa, kannattaa hyödyntää verkosta löytyviä kuvapankkeja (esim. shutterstock.com, pixabay.com sekä pexels.com). Kuvapankkien valikoimasta löytyy maksullisten lisäksi myös paljon täysin ilmaisia ja vapaasti käytettäviä kuvia.

 

Kaiken kaikkiaan selkeys on hyvän verkkosivuston pääominaisuus. Nykyaikaisen sivuston on myös välttämätöntä olla responsiivinen, eli toimia ongelmitta eri laitteillla.

Jos yrityksesi verkkosivusto kaipaa uutta ilmettä ja järjestystä, atFlow’n visuaalisen ja teknisen alan ammattilaiset auttavat teitä eteenpäin.


Noora Rautiainen

Noora Rautiainen

Copywriter

Opitko uutta?
Tilaa lisää Uutisflow'lla 

- Sisältää kaikki blogikirjoituksemme, oppaita & tapahtumia

- Ilmestyy kerran kuukaudessa sähköpostiisi

- Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa

Käytämme tällä sivustolla evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön