Kirjoittaja: Noora Rautiainen, Jarno Parkkinen
Julkaistu: 03.07.2017

Kun priimaan pyritään, niin hyvä ei riitä – Esittelyssä atFlow’n QA-toiminta

Jarno Parkkisen vastuualue atFlow’lla ulottuu moneen tehtävään. Jarno on osana projekti-, kehityspalvelu-, kehitys- sekä QA-tiimiä, joista viimeiseen keskitymme tässä blogissa.

Front-End Developer Jarno Parkkinen kertoo QA-tiimin toiminnasta

AtFlow’n oma QA-tiimi vastaa projektien laadunvarmistuksesta ja -kehityksestä, mikä takaa verkkopalvelun laadun ennen julkaisua.

”Kun normaalisti puhutaan laadunvarmistuksesta, voi mieleen tulla paljon teknistä testausta, mutta täällä atFlow’lla pyrimme sisällyttämään teknisen testauksen ja siihen liittyvät mahdolliset korjaukset jo itse projektiin”, Jarno kertoo. ”Vasta sitten QA astuu kuvaan. Tiimi käy sivuston läpi kolmesta näkökulmasta: sisällönhallinta sekä visuaalinen ja tekninen puoli.”

QA:n tekemät huomiot esitetään parannusehdotuksina jo tehtyyn toteutukseen. Yleensä listattavat huomiot ovat oivalluksia uusien tekniikoiden käytöstä tai projektista ulkopuolisen visuaalisen suunnittelijan mielipide.
”QA-tiimissä pyritään siihen, että huomioita listaava henkilö ei ole itse ollut projektissa täysiaikaisesti kiinni. Silloin on niin sanotusti tuore silmäpari arvioimassa, mikä tekee hyvää toteutukselle kuin toteutukselle”, Jarno toteaa.

Pieni QA-tiimi toimii hyvin oma-aloitteisesti ja sen sisällä jokainen tietää oman tonttinsa.

”Tällä hetkellä meidän QA-tiimi sisältää kaksi visuaalista silmäparia, yhden teknisen kaverin ja Team Leadin”, Jarno luettelee. ”Koska tehtävät jakautuvat kolmeen osa-alueeseen, on jokaiselle alueelle vähintään yksi raudankova ammattilainen tekemässä QA-huomioita.”

 

QA:sta hyötyä myös atFlow'lle itselleen

”QA-tarkastuksia tehdessä huomaamme myös, missä meillä itsellämme on kehitettävää ja opittavaa. Mieleen voi tulla jokin vaihtoehtoinen ratkaisu, johon ei välttämättä ole vielä osaamista, mutta joka voidaan tulevaisuutta ajatellen ottaa korvan taakse. QA:lle on varattu myös hieman aikaa selvitellä uusia toteutustapoja ja työvälineitä. On siis hyvä, että on varta vasten porukka, joka seuraa miten maailmalla tehdään”, Jarno kertoo.

AtFlow’n henkeen kuuluukin kannustaminen jatkuvaan itsensä kehittämiseen ja tiedon jakamiseen.

”QA-tiimi atFlow’lla on vielä melko uusi juttu ja homma kehittyy tekijöiden mukana hurjaa vauhtia. Meillä on halu tehdä aina vaan parempaa, joten potentiaali on kova. QA-tiimi haastaa projektin toteuttajat kehittämään rutiineja ja toimintatapoja. Kaikki oppii, yhteistyö eri tiimien välillä konkretisoituu, ja julkaistavat projektit ovat mahdollisimman laadukkaita”, Jarno hehkuttaa. ”Meillä tehdään jo lähtökohtaisesti hyvää jälkeä projekteissa, joten jos QA-tiimi saa toteutukseen edes muutaman laadullisen parannuksen, on toteutus priimaa.”

 

QA:sta Dataflow Platformin kehittämiseen

Kuten jo blogin alussa tuli ilmi, Jarno on toimenkuvaltaan monipuolinen. Kokemus QA-tiimiin on syntynyt monessa eri tehtävässä.

”Nimikkeeltäni olen Front-End Developer. Työnkuvani on laaja: on tullut tehtyä kevyttä graafista layoutia, HTML-/CSS-taittoa, joskus ruuvattu tietokantakopioita, räpsitty valokuvia ja otettu videota ynnä muuta”, Jarno summaa. ”Avainsanojani ovat HTML-, CSS- ja JS-kielet. Toimin niin sanotusti graafisen suunnittelijan tutkaparina, ja kun sieltä syttyy idea upeasta siirtymillä rikastetusta päävalikosta, alan miettiä miten ja millä tekniikalla toteutus siirretään layoutista webbiin.”
Jarno myös suunnittelee ja toteuttaa oman julkaisujärjestelmämme Dataflow Platformin käyttöliittymää ja toimintoja.

”Kaikki tämä siis, vasta kun olen kerennyt aamukahvin ohessa spekuloida edellisen yön NHL-tulokset ja tulevat ottelut.”

 

Lue myös aiemmat osat

UI/UX Designerina parasta on nähdä lopputuloksessa oma kädenjälki

Hyvä myyjä vastaa asiakkaan tarpeeseen

AtFlow’n kehityspalvelut tarjoavat palveluiden kehitystyötä

Projektien parissa jokainen päivä on erilainen